I SAMARBETE MED TOADMAN INTERACTIVE
Bildkälla: Stockfoto

Börsaktuella Toadman Interactive vill bli störst i Sverige på RPG

Börsaktuella Toadman Interactive vill bli störst i Sverige på RPG

Spelbolaget Toadman Interactive är inne i en spännande fas. Med en stundande börsnotering, lanseringen av sin första egna speltitel runt hörnet, ambitiösa expansionsplaner och en fullspäckad pipeline ser 2018 ut att kunna bli ett minst sagt händelserikt år. Långsiktigt siktar dock Toadman högre än så. ”Vår målsättning är att bli störst i Sverige på RPG (Role Playing Game)”, säger bolagets VD och medgrundare, Robin Flodin.

Toadman Interactive grundades 2013 och har sedan dess vuxit i snabb takt varje år. I dag har bolaget 25 anställda och etablerad verksamhet i både Stockholm och Berlin. Kärnan i bolagets affärsmodell har länge varit konsultverksamhet, men framöver kommer en större del av fokus ligga på egna produktioner.

- Vi kommer att fortsätta med konsultjobb där vi får bra betalt och royalties, men vårt huvudsyfte är att alla framtida spel ska vara under vårt eget namn, oavsett hur de är finansierade, säger Robin Flodin.

Milstolpe - lansering av sin första egna speltitel
I vår lanserar bolaget sin första egna speltitel, Immortal: Unchained. Spelet, som beskrivs som en sci-fi action-RPG, riktar in sig på hard-core spelare och påminner mycket om succéstriologin Dark Souls. De initiala reaktionerna från fans och press har varit mycket positiva, och artiklar relaterade till spelet har nått ut till 219 miljoner unika tittare, enligt bolagets förläggare.

- Man vet såklart aldrig men jag hoppas ju på att det blir en miljonsäljare, det är det som är målsättningen, säger Robin Flodin.

Mångmiljonavtal landat med kinesisk spelförläggare
Toadman ingick nyligen även ett omfattande utvecklingsavtal med en kinesisk spelförläggare. Projektet är än så länge hemligt, men Robin kan avslöja att det kommer att generera 40-50 miljoner kronor i säkra intäkter under nästa år, kombinerat med ett attraktivt royalty-upplägg.

- Vår förhoppning är att detta kommer vara början på ett långsiktigt partnerskap och att de kan fortsätta ge oss projekt över en lång tid. Gör vi bra ifrån oss kan kommande projekt vara i storleken av flera hundratals miljoner.

Målsättning att bli en världsledande spelare inom Role Playing Games (RPG)
Bolagets långsiktiga målsättning är att bli en av världens ledande spelutvecklare inom genren RPG, en strategi som grundar sig både i ett personligt intresse samt marknadsanalys. Trots att RPG är en mycket populär genre med hög genomsnittlig försäljning, är den betydligt mindre konkurrensutsatt än exempelvis First Person Shooter (FPS). Detta har till stor del att göra med att RPG är väldigt svårt att göra, och många spelutvecklare saknar kompetensen, tillräcklig finansiering eller är ovilliga att ta risken.

För Toadman innebär detta en möjlighet att snabbt kunna vinna marknadsandelar och attrahera hängivna spelare, och Robin ser väldigt ljust på bolagets framtid.

- Vi ser att vi kommer att växa väldigt mycket i framtiden. Just nu är vi i ett litet stadie emot vad vi tror att vi kommer vara om några år.

Läs mer om Toadman Interactive på bolagets webbplats.

Det här är en sponsrad artikel framtagen i samarbete med Toadman Interactive. Sponsrade inlägg är en del av Börsvärldens annonserbjudande. Om du med anledning av våra sponsrade inlägg önskar att komma i kontakt med oss, vänligen skriv till IR@borsvarlden.com.

Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER