Activision hade 125 miljoner månatligt aktiva användare (MAU) i andra kvartalet. Blizzard hade 32 miljoner MAU, medan den primära mobilspelsdelen King hade 271 i MAU.
Call of Duty inom Activision och World of Warcraft inom Blizzard beskrivs ha utvecklats särskilt väl. Satsningen Call of Duty: Warzone har mottagits väl med 75 miljoner användare till dags dato, samtidigt som Call of Duty: Mobile har uppvisat hög tillväxt på kvartalsbasis. Mobilspelet har rönt framgångar särskilt på amerikanska rankinglistor för appar.
Ebitda-resultat blev 0,992 miljarder dollar, väntat 0,692, med en ebitda-marginal på 47,7 procent.
Resultat per aktie hamnade på 0,75 dollar, vilket är 27,1 procent bättre än analytikerkonsensus som låg på 0,59. Justerat resultat per aktie blev 0,97 dollar (0,38), vilket är 41,2 procent bättre än analytikerkonsensus som låg på 0,69.
Inför andra halvåret skriver bolaget att man väntar sig lansera nytt innehåll inom viktiga franchises, men marknaden framstår som osäker.
Därför höjer man sin guidance för intäkter och vinsten per aktie, men betonar att den är konservativ, varför det finns potential att den överträffas.
Aktien steg 2 procent på börsen igår men backade 2,2 procent i efterhandeln på rapportsläppet.
Analytikerkåren har en genomsnittlig riktkurs på aktien om 85,94 dollar, varav 29 av 34 utgör köprekommendationer.
Activision Blizzard, BUSD | Q2-2020 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 2,078 | 1,697 | 22,5% | 1,21 | 71,7% |
EBITDA | 0,992 | 0,692 | 43,4% | ||
EBITDA-marginal | 47,7% | 40,8% | |||
Resultat per aktie, USD | 0,75 | 0,59 | 27,1% | ||
Resultat per aktie, justerat | 0,97 | 0,69 | 41,2% | 0,38 | 155,3% |