Bildkälla: Stockfoto

Beyond Frames ökar omsättningen i första kvartalet, coronaviruset varit positiv för spelförsäljningen

Beyond Frames ökar omsättningen i första kvartalet, coronaviruset varit positiv för spelförsäljningen

Spelutvecklingsbolaget Beyond Frames ökar omsättningen och minskar förlusten i första kvartalet, jämfört med fjolårsperioden.

Omsättningen steg 137,5 procent till 1,9 miljoner kronor (0,8).

Den högre försäljningen kommer från en ökad aktivitet inom vr-spelmarknaden, att dotterbolaget Cortopia Studios lanserat ett nytt spel samt att Cortopias tidigare lanserade spel Wands ökat sin försäljning.

Ebitda-resultat blev -0,7 miljoner kronor (-2,1).

Rörelseresultatet blev -2,7 miljoner kronor (-3,4).

Resultatet före och efter skatt var -2,6 miljoner kronor (-3,4).

I rapporten skriver bolaget att coronakrisen haft en positiv påverkan på spelförsäljningen.

"Coronakrisen har inte haft någon större påverkan på Beyond Frames. Försäljningen av spel påverkas positivt, samtidigt som produktionen av nya vr-headset störts av nedstängningen i framförallt Kina. Den positiva trenden kring intresset för vr och vr-spel har däremot tilltagit ytterligare och bedöms snarast opåverkad av Corona-situationen".

Samtidigt varnar bolaget för potentiella flaskhalsar på grund av det stora intresset för vr-spel.

"Det är viktigt att förstå och se risken för flaskhalsar i ljuset av att vr-marknaden just nu växer mycket starkt och att försäljningen av vr-headsets kontinuerligt slår nya rekord", skriver bolaget.

Beyond Frames, Mkr Q1-2020 Q1-2019 Förändring
Nettoomsättning 1,9 0,8 137,5%
EBITDA -0,7 -2,1
Rörelseresultat -2,7 -3,4
Resultat före skatt -2,6 -3,4
Nettoresultat -2,6 -3,4
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER