Bildkälla: Stockfoto

Bungie-köpet ska hjälpa Sony bli mer en multiplattform, inte färdiga med förvärv enligt vd

Sonys förvärv av amerikanska spelutvecklaren Bungie, som står bakom välkända titlar som Halo och Destiny, handlar inte om att göra dess spel exklusiva på Playstation. Istället är syftet med affären att påskynda utvecklingen av live service-spel över diverse plattformar på nätet. Det uppger Sony Interactive Entertainments vd Jim Ryan till sajten Gamesindustry.

Jim Ryan sade att motivet bakom Bungie-affären är att gå mot multiplattform.

”Vi håller på att börja gå mot multiplattform, vilket ni kunnat se. Vi har en aggressiv roadmap kring live service. Och möjligheten att samarbeta med, och särskilt lära sig från de briljanta människorna på Bungie kommer att påskynda vår resa betydande”, sade Ryan.

Sony-chefen kunde också meddela att bolaget inte planerar stanna vid Bungie-köpet, utan att mer väntar framöver.

”Vi borde absolut förvänta oss mer. Vi är inte på något sätt färdiga, vi har en lång väg att gå med Playstation”, sade Ryan.

Sony betalar 3,6 miljarder dollar för Bungie. Affären aviseras knappt en månad efter Microsofts jätteförvärv av Activision Blizzard för närmare 69 miljarder dollar.
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER