Bildkälla: Stockfoto

Embracer ökar resultatet mer än väntat - ännu ett stabilt kvartal enligt vd

Gamingbolaget Embracer redovisar en omsättning i linje med förväntat under fjärde kvartalet. Det justerade rörelseresultatet ökade mer än väntat och kvartalet drevs av spelet Valheim som sålde mer än 6,9 miljoner exemplar.

"Koncernen hade ännu ett stabilt kvartal. Vi är ödmjuka inför att rapportera vårt bästa resultat någonsin, både för kvartalet och för räkenskapsåret 2020/21. Vår strategi att bygga en mångsidig verksamhet med många intäktsströmmar som drivs av en mångsidig utvecklingsportfölj ger allt tydligare resultat", kommenterar vd Lars Wingefors.

Omsättningen steg 79,5 procent till 2 404,2 miljoner kronor (1 339,1). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 2 437. Affärsområdet Games stod för 1 975 miljoner av omsättningen drivet av 85 procent organisk tillväxt i konstant valuta.

Ebitda-resultat blev 1 172,5 miljoner kronor (495,2), med en ebitda-marginal på 48,8 procent (37,0).

Rörelseresultatet blev 145,1 miljoner kronor (96,7). Rörelsemarginalen var 6,0 procent (7,2).

Justerat rörelseresultat utföll på 903,2 miljoner kronor (286), väntat var 670, med en justerad rörelsemarginal på 37,6 procent (21,4).

Resultatet efter skatt blev 158,6 miljoner kronor (132,3), analytikerkonsensus -183.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1 521,8 miljoner kronor (765,7).

Antalet pågående spelutvecklingsprojekt ökade med 55 procent till 160 (103).

Embracer-chefen Lars Wingefors skriver följande om framtiden:

"Under innevarande räkenskapsår som slutar mars 2022 är vi fast beslutna att uppfylla vår ambition att slutföra mer än 90 spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet
2 800–3 300 MSEK. Det inkluderar projekt från Gearbox och Aspyr. Värdet av färdigställda spel
förväntas vara betydligt högre under fjärde kvartalet, mellan 1 650 och 2 000 MSEK, drivet av
betydande lanseringar som planeras under kvartalet som slutar mars 2022. I första kvartalet
beräknas värdet på färdigställda, lanserade spel uppgå till mellan 300 och 350 MSEK."

På förvärvsfronten uppges att det för närvarande inom koncernen pågår långt gångna samtal med mer än 20 olika motparter.

"Bland dessa finns flera exklusiva avsiktsförklaringar tecknade som, om de fullföljs, skulle förstärka våra operativa koncerner och ytterligare förbättra koncernens utsikter."

Embracer, MkrQ4-2020/2021KonsensusFörändring mot konsensusQ4-2019/2020Förändring
Nettoomsättning2 404,22 437-1,3%1 339,179,5%
EBITDA1 172,5495,2136,8%
EBITDA-marginal48,8%37,0%
Rörelseresultat145,196,750,1%
Rörelsemarginal6,0%7,2%
Rörelseresultat, justerat903,267034,8%286215,8%
Rörelsemarginal, justerad37,6%27,5%21,4%
Nettoresultat158,6-183132,319,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet1 521,8765,798,7%
Konsensusdata från Factset
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER