Ebitda-resultat blev 4,6 miljoner kronor (22,6), med en ebitda-marginal på 19,6 procent (81,0).
Enligt bolaget påverkades ebitda negativt av en lägre försäljningsvolym på PC. Försäljningen till PC sjönk till 19 miljoner kronor (22,6), medan försäljningen på konsol var i linje med föregående år.
Rörelseresultatet blev -9,9 miljoner kronor (8,1).
Resultatet före skatt var -23,8 miljoner kronor (-4,2).
Resultatet efter skatt blev -24 miljoner kronor (-4,4).
I rapporten presenterar bolaget sin kommande strategi för tillväxt.
- Vi utvärderar för närvarande flertalet möjligheter att växa vår portfölj av spel och bredda vår affär. Detta kan ske dels genom förvärv av andra verksamheter och varumärken, publicering av andras spel samt utveckling av fler underhållningsprodukter och spel på PAYDAY IP:t, skriver Starbreezes vd Tobias Sjögren i sina kommentarer för kvartalet, och fortsätter:
- Vi har under kvartalet startat ett projekt för att i egen regi utveckla ett nytt spel med sikte på release under 2025. Detta spel kan vara baserat på ett licenserat varumärke men vi jobbar samtidigt med att utveckla nya IP:n internt.
Resultat per aktie hamnade på -0,03 kronor (-0,01).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 19,2 miljoner kronor (28,5).
För spelet PAYDAY 2 uppgick MAU (månatliga unika spelare) som högst till 801 974 under det första kvartalet av 2022.
Starbreeze, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 23,5 | 27,9 | -15,8% |
EBITDA | 4,6 | 22,6 | -79,6% |
EBITDA-marginal | 19,6% | 81,0% | |
Rörelseresultat | -9,9 | 8,1 | |
Rörelsemarginal | 29,0% | ||
Resultat före skatt | -23,8 | -4,2 | |
Nettoresultat | -24 | -4,4 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,03 | -0,01 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 19,2 | 28,5 | -32,6% |