Esportbolaget Esen Esports redovisar lägre intäkter och minskad förlust i första kvartalet 2020 jämfört med samma kvrtal i fjol.
Nettoomsättningen sjönk 60 procent till 0,2 miljoner kronor (0,5).
Rörelseresultatet blev -0,9 miljoner kronor (-1,1).
Resultatet före och efter skatt var -0,9 miljoner kronor (-1,1). Resultat per aktie hamnade på -0,10 kronor (-0,23).
- Årets första kvartal inleddes positivt för Esen med nya samarbeten med bland annat Autoexperten, HP, Pricerunner och WD Black samt ett generellt ökat intresse för såväl King of Nordic som Counter Strike. Vi ingick också en avsiktsförklaring om att förvärva Battleriff Gaming som kommer att vara en viktig komponent i vårt strategi framåt som jag återkommer till senare, kommenterar vd Johan Grape i delårsrapporten.
- Från en säsong med King of Nordic där vi visade bättre siffror än på länge med starka sponsorer som ville fortsätta samarbeta hamnade vi i covid-19 och företag som håller i sina budgetar till tredje kvartalet Flera event ställdes in där vi skulle producerat turneringar och LIVE sändningar. Utfallet är en klar besvikelse för såväl intäkter som resultat trots våra fortsatta besparingar. Allt är dock inte negativt utan tvärtom på många sätt. Vi utökar esport produktioner med Rocket League, Hearthstone och pratar även med spelutvecklare om andra titlar, fortsätter Johan Grape.
- Nu går vi tillbaka till vårt ursprung och välkomnar gräsrötterna för att dela denna passion, kunskap och kreativitet till att bli partners med Esen. Istället för att exkludera och kontrollera rättigheter som många gör nu i vår bransch går vi vår egna väg och blir en möjliggörare för nya talanger och föreningar att få en naturlig språngbräda, tillägger Johan Grape.
Esen Esports, Mkr | Q1-2020 | Q1-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 0,2 | 0,5 | -60,0% |
Rörelseresultat | -0,9 | -1,1 | |
Resultat före skatt | -0,9 | -1,1 | |
Nettoresultat | -0,9 | -1,1 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,10 | -0,23 |