"Den stora ökningen är förstås förvärvsdriven och beror på att årets andra kvartal även innehåller gamla Future Gaming Group, vilket motsvarande kvartal föregående år inte gör. Detta är en följd av att sammangåendet redovisas som ett omvänt förvärv, där Fable Media redovisas som förvärvare", säger vd Alexander Pettersson.
Ebitda-resultatet blev 7 miljoner kronor (6,6), med en ebitda-marginal på 47,0 procent (69,5).
"Som framgår har vi numera ett lönsamt Future Gaming Group som även står sig väl operationellt. Det är värt att nämna att det andra kvartalet inte innehöll något riktigt stort sportevenemang, vilket brukar synas i siffrorna", säger Pettersson.
Rörelseresultatet blev 5,4 miljoner kronor (4,9), med en rörelsemarginal på 36,2 procent (51,6).
Resultatet före skatt var 4,7 miljoner kronor (5,1).
Resultatet efter skatt blev 3,8 miljoner kronor (5,1), en minskning med 25,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,11 kronor.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 5,6 miljoner kronor (0,9).
Future Gaming, Mkr | Q2-2022 | Q2-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 14,9 | 9,5 | 56,8% |
EBITDA | 7 | 6,6 | 6,1% |
EBITDA-marginal | 47,0% | 69,5% | |
Rörelseresultat | 5,4 | 4,9 | 10,2% |
Rörelsemarginal | 36,2% | 51,6% | |
Resultat före skatt | 4,7 | 5,1 | -7,8% |
Nettoresultat | 3,8 | 5,1 | -25,5% |
Resultat per aktie, kronor | 0,11 | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 5,6 | 0,9 | 522,2% |