Omsättningen steg 4,7 procent till 326,6 miljoner kronor (312,0). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 348. Räknat i dollar var tillväxten 22 procent.
Rörelseresultatet blev 59,9 miljoner kronor (38,8). Rörelsemarginalen var 18,3 procent (12,4).
Resultatet efter skatt blev 53,8 miljoner kronor (33,5), analytikerkonsensus 49.
Resultat per aktie hamnade på 6,26 kronor (3,72).
Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 56,3 miljoner kronor (68,4), vilket motsvarar 17 procent av omsättningen (22).
"Trots att vi levererade en större intäktsökning än året innan, investerade vi 18 procent mindre i användarförvärv. Den förbättrade ekonomin för våra användarförvärv understryker den effektivitet vi har uppnått under det senaste året genom att stärka våra UA-team och bygga upp M.A.R.S, vår plattform för att bedriva och analysera användarförvärv", säger G5-chefen Vlad Suglobov
Antalet månatligt aktiva kunder steg med 11 procent till 7,0 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder minskade med 4 procent. Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 25 procent till 63,5 dollar.
Spelet Sherlock som släpptes globalt för sex månader sedan har gått starkt för G5 och stod för sju procent av intäkterna under april. Sherlock är därmed bolagets tredje största spel på en månatlig basis, efter Hidden City och Jewels of Rome.
Den nya generationen spel stod för 43 procent av intäkterna under första kvartalet. G5:s egenutvecklade spel genererade 63 procent av intäkterna, jämfört med 45 procent för ett år sedan.
"Utvecklingen av våra nya spel fortsätter och vi planerar att släppa sex nya spel under 2021. Vårt mål är att upprätthålla en spelportfölj med ett regelbundet inflöde av nya högkvalitativa spel."
När det gäller nyheten i förra veckan att Microsoft sänker butiksavgifterna från nuvarande 30 procent till tolv procent från första augusti skriver G5 följande:
"Vi förväntar oss att detta kommer ha en starkt positiv effekt på vår bruttomarginal samt på
vår rörelsemarginal med ett antal procentenheter och därigenom på resultatet för andra halvåret, då vi får stora intäkter från Windows Store."
G5 Entertainment, Mkr | Q1-2021 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 326,6 | 348 | -6,1% | 312,0 | 4,7% |
Rörelseresultat | 59,9 | 38,8 | 54,4% | ||
Rörelsemarginal | 18,3% | 12,4% | |||
Nettoresultat | 53,8 | 49 | 9,8% | 33,5 | 60,6% |
Resultat per aktie, kronor | 6,26 | 3,72 | 68,3% |