Bildkälla: Stockfoto

G5 Entertainment minskar omsättning men ökar rörelseresultatet (uppdatering)

(mer detaljer i hela nyheten)

Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.

"Den stabila utveckling som var märkbar under årets första tre månader fortsatte under andra
kvartalet, i linje med det ”nya normala”-scenario som vi presenterade i slutet av 2022. Finansiellt sett levererade vi ytterligare ett starkt kvartal. G5 Store fortsatte att visa en snabb tillväxt, något som bidrog till att vi nådde en ökad bruttomarginal", kommenterar vd Vlad Suglobov.

Omsättningen sjönk 3,6 procent till 331,2 miljoner kronor (343,5). Mätt i dollar minskade omsättningen 10 procent. Intäkterna från G5 Store stod samtidigt för nästan 10 procent av de totala intäkterna, en ökning från 4,3 procent för ett år sedan.

"Som vi tidigare sagt, vissa kollegor rapporterar att upp till 25 procent av deras intäkter kommer från kanaler som vänder sig direkt till konsumenterna. Vi tror att G5 Store kan fortsätta växa under lång tid framöver", skriver bolaget.

Bruttomarginalen ökade till 67,4 (66,2) procent tack vare en större andel av intäkterna från egna spel och den egna plattformen.

Rörelseresultatet blev 38,9 miljoner kronor (1,0), med en rörelsemarginal på 11,7 procent (0,3). Förra årets rörelseresultat var kraftigt påverkat av ökade kostnader för användarförvärv.

Resultatet före skatt var 45,3 miljoner kronor (-0,7).

Resultatet efter skatt blev 40,1 miljoner kronor (-2,6).

Resultat per aktie hamnade på 4,96 kronor (-0,31).

Det genomsnittliga antalet månatligt respektive dagligt aktiva användare sjönk med 21 respektive 13 procent till 5,2 och 1,5 miljoner. Monthly Average Gross Revenue Per Paying User, MAGRPPU, uppgick till 62 dollar, en minskning med tre procent från förra året.

Kostnaden för användarförvärv uppgick till 61,7 miljoner kronor (120,9), vilket är 19 procent av omsättningen (35). G5 har i år flaggat för kostnader för användarförvärv i normalintervallet 17-22 procent.

G5 har 36 spelidéer i sin pipeline som just nu utvärderas och testas och 7 idéer inom utveckling inför mjukstart och iterationer.

"Som vi tidigare sagt, förväntar vi oss att mjuklansera 5 till 6 spel varje år och att lansera 1-2 spel globalt. Vi har ännu inte lanserat några spel globalt i år, så andra halvan av året borde i den
meningen bli mer spännande även fast den möjliga finansiella effekten materialieras först under nästa år", uppger G5-chefen.

Han avslutar: "Vi förväntar oss fortsatt stabilitet under andra halvåret 2023, och ser, tack vare vår nya pipeline av spel, möjligheter till en än mer positiv utveckling."

G5 Entertainment, MkrQ2-2023Q2-2022Förändring
Nettoomsättning331,2343,5-3,6%
Rörelseresultat38,91,03 790,0%
Rörelsemarginal11,7%0,3%
Resultat före skatt45,3-0,7
Nettoresultat40,1-2,6
Resultat per aktie, kronor4,96-0,31
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER