Bildkälla: Stockfoto

G5 Entertainment ökade rörelseresultatet men lägre än väntat i tredje kvartalet (uppdatering)

(Uppdaterar med korrekt nettoresultat baserat på resultaträkningen, bolaget angav annan siffra i inledningen av rapporten)

Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar intäkter och ett rörelseresultat som var lägre än väntat under tredje kvartalet. Jämfört med föregående år steg rörelseresultatet.

Omsättningen sjönk 1,4 procent till 327,6 miljoner kronor (332,4). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus med fyra estimat som låg på 347. Räknat i dollar var det en ökning med 1 procent.

Bruttomarginalen ökade till 64 procent (59) på grund av en större andel intäkter från egna spel. Ökningen beror också på den avgiftssänkning som Microsoft Store genomförde den första augusti, något som väntas få mer effekt i fjärde kvartalet.

"Redan efter septembers utgång närmar vi oss helårsresultatet för 2020. Räknat i amerikanska dollar ökade intäkterna under tredje kvartalet med en procent jämfört med föregående år, och sjönk med en procent räknat i svenska kronor", uppger vd Vlad Suglobov.

Tillväxten från den nya generationen spel var 36 procent och totalt växte portföljen av egna spel med sju procent. Den nya generationen spel, titlar som släppts under de senaste två kvartalen, stod för hälften av intäkterna, efter att ha vuxit med en procent sekventiellt från andra kvartalet. De egenutvecklade spelen stod för 66 procent.

Rörelseresultatet blev 56,5 miljoner kronor (53,7), väntat rörelseresultat var 64. Rörelsemarginalen var 17,2 procent (16,2).

Resultatet efter skatt blev 50,0 miljoner kronor (48,5).

Resultat per aktie hamnade på 5,82 kronor (5,59).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -39,2 miljoner kronor (113,5), negativt påverkat av återköp av aktier om -88,1 miljoner kronor.

Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 66,8 miljoner kronor (70,0), vilket motsvarar 20 procent av omsättningen (21).

Antalet månatligt aktiva kunder sjönk med 2 procent till 6,7 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder minskade med 7 procent. Genomsnittligt antal aktiva dagliga användare steg 2 procent till 1,8 miljoner.

Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 13 procent till 68,1 dollar.

"Som tidigare nämnts investerade G5 under tredje kvartalet 20% av intäkterna i användarförvärv, vilket ligger mitt i vår tidigare kommunicerade uppskattning om 17-22%. Samtidigt kunde vi leverera en EBIT-marginal om 17%, något som gav oss ett av de mest lönsamma kvartalen
hittills", konstaterar G5-chefen.

Han skriver vidare att bolaget har nio spel i pipeline för 2021-2022 och tre av dessa får en mjuklansering innan årets slut. Ett mjuklanseras först i februari 2022 då det blivit försenat.

"Vi ser fram emot att se hur vi kan prestera i det fjärde kvartalet och i det kommande första kvartalet, som båda brukar vara säsongsmässigt starka", skriver Vlad Suglobov.

G5 Entertainment, MkrQ3-2021KonsensusFörändring mot konsensusQ3-2020Förändring
Nettoomsättning327,6347-5,6%332,4-1,4%
Rörelseresultat56,564-11,7%53,75,2%
Rörelsemarginal17,2%18,4%16,2%
Nettoresultat50,048,53,0%
Resultat per aktie, kronor5,825,594,1%
Kassaflöde från löpande verksamhet-39,2113,5
Konsensusdata från Factset
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER