Bildkälla: Stockfoto

G5 Entertainment ökar omsättning men minskar rörelseresultat - höjer utdelning (uppdatering)

(Mer info i hela nyheten)

Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade. Styrelsen föreslår höjd utdelning.

Omsättningen steg 12 procent till 363,6 miljoner kronor (324,6). Mätt i dollar minskade omsättningen 7 procent.

"Sherlock var återigen stjärnan i vår portfölj, drev tillväxten i den nya generationen spel, och växte 61 procent i dollartermer jämfört med föregående år", kommenterar vd Vlad Suglobov.

Bruttomarginalen steg till 67 (65 procent) till följd av att en större andel av intäkterna kommer från egna spel och plattformar.

Det genomsnittliga antalet månatligt respektive dagligt aktiva användare föll med 12 och 5 procent till 6,0 miljoner och 1,7 miljoner. Monthly Average Gross Revenue Per Paying User, MAGRPPU, uppgick till 61,7 dollar, en minskning med 2 procent jämfört med fjolårsperioden.

Egenutvecklade spel svarade för 71 procent av intäkterna, jämfört med 73 procent under föregående kvartal.

Kostnaden för användarförvärv uppgick till 68,3 miljoner kronor (65,0), vilket är 19 procent av omsättningen (20).

Rörelseresultatet blev 47,6 miljoner kronor (56,6), med en rörelsemarginal på 13,1 procent (17,4).

Resultatet efter skatt blev 45,8 miljoner kronor (54,2), en minskning med 15,5 procent mot föregående år.

I utdelning föreslås 8,0 kronor per aktie (7,0).

"När vi går in i 2023 ser vi stark tillväxt för både Sherlock och G5 Store, och en växande lönsamhet genom att en högre procentandel av våra intäkter kommer från våra egna spel och plattformar. 2023 strävar vi efter att visa en stabil utveckling i linje med det "nya normala" för fjärde kvartalet", säger Suglobov.

Han fortsätter:

"Vi förväntar oss också att vi kommer att använda 17-22 procent av våra intäkter under året till användarförvärv. Just nu arbetar vi med ett antal nya spel, med målet att genomföra 5-6 mjuklanseringar per år och att utveckla 1-2 spel om året som kan lanseras globalt och skalas upp."

G5 Entertainment, MkrQ4-2022Q4-2021Förändring
Nettoomsättning363,6324,612,0%
Rörelseresultat47,656,6-15,9%
Rörelsemarginal13,1%17,4%
Nettoresultat45,854,2-15,5%
Utdelning per aktie, kronor8,07,014,3%
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER