många länder, fortsatte G5:s strategi att skapa tillväxt baserad på utvecklingen av egna spel för vår kärnpublik av vardagsspelare att löna sig. Det ledde till att vi noterade en rekordhög
lönsamhet, både i absoluta tal och i relativa termer", skriver Vlad Suglobov i vd-ordet.
Omsättningen steg 10,2 procent till 332,4 miljoner kronor (301,5). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 351. Sekventiellt minskade intäkterna med 12 procent, med extra motvind från valutakurser och en svagare dollar som bidragande faktorer. Justerat för valutakursförändringar minskade intäkterna 2 procent sekventiellt.
Intäkterna från egna spel ökade med 72 procent under kvartalet och med två procent jämfört med årets andra kvartal. Den nya generationen av spel (lanserade 2019 och framåt) växte 425 procent i årstakt. Reklamintäkterna beskrivs ha haft en god tillväxt under kvartalet, men är fortsatt under en procent av bolagets intäkter.
Bolagets egna spel stod för 62 procent av koncernens intäkter jämfört med 54 procent under årets andra kvartal.
Rörelseresultatet blev 53,7 miljoner kronor (-2,7). Rörelsemarginalen var 16,2 procent.
Resultatet efter skatt blev 48,5 miljoner kronor (-3,4), analytikerkonsensus 35.
Resultat per aktie hamnade på 5,59 kronor (-0,38).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 113,5 miljoner kronor (34,7).
Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 70 miljoner kronor (125,4), vilket motsvarar 21 procent av omsättningen (42).
"Framöver kan våra kostnader för marknadsföring variera beroende på de möjligheter vi ser för tillväxt, men till skillnad från tidigare år förväntar vi oss inte att utgifterna ska variera dramatiskt mellan kvartalen", uppger bolaget.
Antalet månatligt aktiva kunder inom gratisspel, free-to-play, steg med 11 procent till 6,8 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder minskade med 5 procent. Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 31 procent till 60,2 dollar.
Antalet dagligt aktiva spelare ökade med 6 procent till 1,7 miljoner.
G5 uppger att de nya spel som lanserades under tredje kvartalet haft en bra starkt. Intäkterna växer och kommer att bidra till försäljningen under både fjärde kvartalet 2020 och under 2021.
"Vi sänker inte farten, utan förväntar oss att publicera fler nya spel i år än vi tidigare räknade med. Vi utlovade sex nya spel och vi har redan släppt sju. Vi planerar att publicera ytterligare ett spel före årets slut vilket kommer att vara något av ett experiment. Vi bygger också ut vår ”pipeline” för nästa år, hur många spel det blir återstår att se, men vi pratar om minst sex
nya", skriver G5-chefen.
G5 Entertainment, Mkr | Q3-2020 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 332,4 | 351 | -5,3% | 301,5 | 10,2% |
Rörelseresultat | 53,7 | -2,7 | |||
Rörelsemarginal | 16,2% | ||||
Nettoresultat | 48,5 | 35 | 38,6% | -3,4 | |
Resultat per aktie, kronor | 5,59 | -0,38 | |||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 113,5 | 34,7 | 227,1% |