Bildkälla: Stockfoto

G5 Entertainments intäkter och vinst lägre än väntat (uppdatering)

Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar en omsättning som var lägre än väntat under andra kvartalet. Rörelsevinsten minskade och nettovinsten kom in lägre än väntat.

"Under andra kvartalet såg vi ett fortsatt starkt engagemang för våra spel och också en förbättrad intjäningsförmåga i spelen", uppger vd Vlad Suglobov.

Han pekar på att andra och tredje semester säsongsmässigt är svaga för G5 och så även under detta kvartalet, men påverkan beskrivs förvånansvärt ha varit mindre än innan pandemin.

"För oss speglar detta en ökad popularitet av våra spel, spelarnas vilja att betala mer
medan de spelar och också de ständigt förbättrade produktionsvärdena för vår nya generation spel."

Omsättningen sjönk 10,4 procent till 337 miljoner kronor (376,3). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 354. Räknat i dollar var det en ökning med 3 procent.

Bruttomarginalen ökade till 59 (57) procent då en större andel av intäkterna kommer från egna spel.

Rörelseresultatet blev 43,2 miljoner kronor (44,8). Rörelsemarginalen var 12,8 procent (11,9).

Resultatet före skatt var 42,9 miljoner kronor (44,6).

Resultatet efter skatt blev 40,2 miljoner kronor (39,3), analytikerkonsensus 46.

Resultat per aktie hamnade på 4,67 kronor (4,43).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 52,9 miljoner kronor (12,2).

Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 76,5 miljoner kronor (82,3), vilket motsvarar 23 procent av omsättningen (22).

Antalet månatligt aktiva kunder sjönk med 6 procent till 6,7 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder minskade med 11 procent. Genomsnittligt antal aktiva dagliga användare sjönk 2 procent till 1,7 miljoner.

Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 15 procent till 66,3 dollar.

För det tredje kvartalet siktar G5 på utgifter för användarförvärv i intervallet 17-22 procent av intäkterna.

G5 kommenterar också Microsofts sänkning av butiksavgifter, vilket gynnar bolaget som har en stor del av sina intäkter från Windows Store.

"För tredje kvartalet räknar vi med betydligt högre marginaler som en följd av denna förändring, följt av ett ännu starkare lyft under fjärde kvartalet."

"Vi är fortfarande på spåret för att leverera vad vi tror kommer att bli ett rekordår", avslutar Vlad Suglobov sitt vd-ord.

G5 Entertainment, MkrQ2-2021KonsensusFörändring mot konsensusQ2-2020Förändring
Nettoomsättning337354-4,8%376,3-10,4%
Rörelseresultat43,244,8-3,6%
Rörelsemarginal12,8%11,9%
Resultat före skatt42,944,6-3,8%
Nettoresultat40,246-12,6%39,32,3%
Resultat per aktie, kronor4,674,435,4%
Kassaflöde från löpande verksamhet52,912,2333,6%
Konsensusdata från Factset
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER