Bildkälla: Stockfoto

Gravitys försäljning och resultat ökade i andra kvartalet - planerar släppa fem nya spel i år

Det sydkoreanska spelutvecklingsbolaget Gravity noterade ökad försäljning och resultat i andra kvartalet.

Omsättningen landade på 88,5 miljarder won, motsvarande 73,7 miljoner dollar, eller 650 miljoner kronor. Det markerar en ökning om 20,7 procent från det första kvartalet, och 13,2 procent på årsbasis.

Majoriteten av intäkterna kom från mobila plattformar, men det framgår att intäkterna från PC-formatet har ökat.

Rörelseresultatet landade på 16,3 miljarder won, vilket motsvarar 13,6 miljoner dollar. Den kvartalsvisa tillväxten är 57,5 procent, medan ökningen på årsbasis är 25,5 procent.

I presentationen för kvartalsrapporten lyfter man fram viktiga händelser.

Bland annat har ett distributionsavtal med majoritetsägaren Gungho ingåtts för Ragnarok Origin på den japanska marknaden. Det framgår inte när man tänker släppa spelet på den marknaden. Sensor Tower-analytikern Craig Chapple har tidigare idag uttryckt i en kommentar att Ragnarok Origin potentiellt kan bli en kommersiell framgång i Japan.

Vidare förväntar man sig att lansera nästa storspel Ragnarok X: Next Generation under det andra halvåret i Taiwan, Hongkong och Macao. Det sker med hjälp av Bytedance som ligger bakom Tiktok.

Totalt ska fem nya spel släppas under 2020, medan två spel ska släppas på nya marknader.
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER