Bildkälla: Stockfoto

Kina bromsar godkännande av nya onlinespel - SCMP (förtydligande)

(SCMP har förtydligat sin artikel att godkännanden bromsas, inte stoppas helt som initialt uppgavs)

Kina har sagt att man ska sakta ned takten för godkännande av nya onlinespel. Det skriver South China Morning Post som hänvisar till en källa med kunskap i frågan, en källa som vill vara anonym.

Beslutet om att vara mer restriktiva med nya videospelsgodkännanden ska ha avslöjats efter ett möte mellan kinesiska myndigheter och branschjättarna Tencent och Netease.

En andra källa, som också informerades om diskussionen, sa att åtgärden kommer pågå "ett tag" eftersom prioriteringen var att "minska antalet nya spel" i landet, som även är världens största videospelmarknad. Källan beskrev också att godkännandet av nya spel under första halvåret i år varit "lite för aggressivt".

Under 2018, rådde en 9 månader lång frysning av nya videospelsgodkännande i Kina, något som påverkade många små spelutvecklare. Anledningen till detta stopp var ändringar i Kinas regulatoriska regelverk.

Tencent och Netease har idag fallit rejält på börsen efter att de blivit kallade till mötet med myndigheterna. Precis som skett tidigare när Kina gått hårt åt de inhemska spelbolagen pressas även svenska gamingbolag på börsen, trots att den kinesiska marknaden utgör en liten eller obefintlig del av deras omsättning.
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER