Fjolårets notering når dock inte upp till noteringen 2020 då 1 411 licenser utfärdades eller 2 095 under 2018.
Det lägre antalet under 2021-2022 kan delvis hänföras till en nio månader lång frysning av godkännandeprocessen som drog igång igen i april 2022. Bristen på nya titlar som släpptes var en viktig faktor till att värdet på den kinesiska gamingmarknaden sjönk 2022, vilket var den första nedgången på 20 år, enligt branschsajten Games Industry.
En kalldusch för den kinesiska spelindustrin kom i slutet av december när Kina aviserade nya regler för onlinespel, vilket fick Tencent och Netease att falla med 16 respektive 25 procent.
De föreslagna nya riktlinjerna inkluderar bland annat ett förbud mot belöningar för frekventa inloggningar, påtvingade spelardueller och ett vagt förbud mot allt innehåll som anses kränka statshemligheter.
Senare svarade dock den ansvariga myndigheten NPPA på kritiken och gick ut med att de skulle revidera de nya begränsningarna. Enligt uppgifter till Reuters ska Kina dessutom ha sparkat Feng Shixin från ett regeringsorgan som övervakar landets press- och publikationsregulator. Det sker bara dagar efter turbulensen i spelsektorn kring de föreslagna nya reglerna.