Ebitda-resultatet blev 16,9 miljoner euro (12,1), med en ebitda-marginal på 25,6 procent (23,3).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 17,6 miljoner euro (13,5), med en justerad ebitda-marginal på 26,7 procent (26,0).
Justerat rörelseresultat blev 13,6 miljoner euro (9,3), med en justerad rörelsemarginal på 20,6 procent (17,9).
Resultatet efter skatt blev 2,5 miljoner euro (2,3), en ökning med 8,7 procent mot föregående år. Justerat nettoresultat ökade till 5,7 miljoner euro (4,9). Resultat per aktie hamnade på 0,02 euro (0,02).
Media and Games Invest upprepar sin guidning från i april.
"Vi är glada över att kunna rapportera en framgångsrik start på 2022 som överträffar den förväntade tillväxttakten för intäkter och ebitda, vilken framgår av vår guidning för 2022. Efter omvandlingen till en mjukvaruplattform för annonsering med vårt egna förstaparts spelinnehåll kunde vi återigen visa stark organisk tillväxt, 18 procent i organisk intäktstillväxt under kv1`22 som tenderar att vara det säsongsmässigt mjukaste kvartalet i annonsmarknaden", uppger vd och ordförande Remco Westermann.
Media and Games Invest ökade antalet mjukvarukunder med 26 procent. Bolaget spår en fortsatt tillväxt under de kommande kvartalen inom området.
"Med fortsatta investeringar i långsiktig organisk tillväxt, vilket framgår av våra fortsatta rekryteringsinitiativ, är vi otroligt väl positionerade för ytterligare stark organisk tillväxt under de kommande kvartalen och åren", avslutar Remco Westermann som också nämner att bolaget gjort rekordinvesteringar.
Media and Games Invest, MEUR | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 65,9 | 51,9 | 27,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 18 | ||
EBITDA | 16,9 | 12,1 | 39,7% |
EBITDA-marginal | 25,6% | 23,3% | |
EBITDA, justerat | 17,6 | 13,5 | 30,4% |
EBITDA-marginal, justerad | 26,7% | 26,0% | |
Rörelseresultat, justerat | 13,6 | 9,3 | 46,2% |
Rörelsemarginal, justerad | 20,6% | 17,9% | |
Nettoresultat | 2,5 | 2,3 | 8,7% |
Resultat per aktie, EUR | 0,02 | 0,02 | 0,0% |