Omsättningen steg 70,2 procent till 1 379 miljoner kronor (810). Organisk tillväxt var -7 procent men samtidigt 3 procent högre än föregående kvartal.
Ebitda-resultatet blev 361 miljoner kronor (189), med en ebitda-marginal på 26,2 procent (23,3).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 357 miljoner kronor (203), med en justerad ebitda-marginal på 25,9 procent (25,1).
Rörelseresultatet blev 158 miljoner kronor (100), med en rörelsemarginal på 11,5 procent (12,3).
Resultatet före skatt var -105 miljoner kronor (127).
Resultatet efter skatt blev 6 248 miljoner kronor (-11), förklarat av försäljningen av esport-verksamheten för 6 328 miljoner kronor.
Resultat per aktie hamnade på 56,74 kronor (-0,26). Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet blev -0,73 kronor (0,60).
I rapporten uppges det att MTG levererade ett starkt resultat på en marknad som förväntas ha gått ned.
"Vi fortsatte under kvartalet att investera i användarförvärv för våra populära titlar samt vår snabbväxande franchiseverksamhet inom anagramspel och Rise of Cultures. Koncernens totala investeringar i marknadsföring under kvartalet var lägre än ursprungligen planerat, vilket resulterade i starkare lönsamhet i perioden. Den lägre investeringsnivån återspeglade taktiska beslut under kvartalet för att anpassa oss till en kombination av låg visibilitet på marknaden, de resultat spelen levererade och de pågående effekterna från återgången till det normala efter pandemin", kommenterar vd Maria Redin.
Bolaget upprepar sina nuvarande framtidsutsikter.
MTG, Mkr | Q2-2022 | Q2-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 379 | 810 | 70,2% |
EBITDA | 361 | 189 | 91,0% |
EBITDA-marginal | 26,2% | 23,3% | |
EBITDA, justerat | 357 | 203 | 75,9% |
EBITDA-marginal, justerad | 25,9% | 25,1% | |
Rörelseresultat | 158 | 100 | 58,0% |
Rörelsemarginal | 11,5% | 12,3% | |
Resultat före skatt | -105 | 127 | |
Nettoresultat | 6 248 | -11 | |
Resultat per aktie, kronor | 56,74 | -0,26 | |
Resultat per aktie, justerat, kronor | -0,73 | 0,60 |