Nettomsättningen sjönk 12,6 procent till 912 miljoner kronor (1 044). Utfallet var 3,6 procent lägre än Factset analytikerkonsensus som låg på 946 miljoner kronor.
Ebitda-resultat blev 124 miljoner kronor (-5), med en ebitda-marginal på 13,6 procent.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 196 miljoner kronor (31), vilket är 56,8 procent högre än förväntade 125 miljoner kronor, justerad ebitda-marginal på 21,5 procent (3,0).
Rörelseresultatet blev 54 miljoner kronor (-82). Rörelsemarginalen var 5,9 procent.
Resultatet före skatt var 49 miljoner kronor (-72).
Resultatet efter skatt blev -11 miljoner kronor (-80).
- Vi är mycket glada att kunna konstatera ett fortsatt starkt resultat från vår gaming-vertikal under det tredje kvartalet, samt ett fortsatt högt engagemang från spelarbasen. Innogames sticker ut med sitt resultat, och levererade en rekordhög justerad ebitda-marginal som främst drevs av Forge of Empires. Trots att nedstängningar av samhällen hävdes i flera länder under tredje kvartalet har spelarbasens in game-köp legat kvar på förhöjda nivåer, vilket lett till en bättre tillväxt än förväntat, skriver MTG:s koncernchef och vd Maria Redin i sitt första vd-ord för bolaget.
- Jag är stolt över hur vi och våra portföljbolag har anpassat oss till de nya förhållandena som har skapats av coronapandemin. Vi har förändrat våra verksamheter, fortsatt att framgångsrikt ställa om våra evenemang med fysisk publik till att genomföras endast digitalt samtidigt som vi har lyckats bibehålla ett högt engagemang hos fansen, skriver Maria Redin.
"Gaming-vertikalen levererade ännu ett starkt kvartal med ett rekordhögt resultat, tack vare fortsatt starkt engagemang från användare och mer normala marknadsföringskostnader. Den positiva utvecklingen tog uttryck i form av högre genomsnittlig nettoomsättning per daglig aktiv användare, ett resultat av framgångsrika kampanjer i spel i Innogames portfölj", skriver MTG.
"Coronapandemin fortsätter att påverka esport-vertikalen och flera properties ställdes antingen in eller sköts upp under tredje kvartalet 2020. Genom god kostnadskontroll och en mer gynnsam intäktsmix med en större mediekomponent blev emellertid resultaten bättre än förväntat", skriver MTG.
Intäkterna i esport-vertikalen förväntas minska med omkring 27–32 procent (tidigare 30–40 procent) under andra halvåret 2020 jämfört med samma period 2019. Nedgången beror framförallt på att de flesta event inom Own & Operated och Esport Services antingen har blivit flyttade online under andra halvåret 2020, uppskjutna till 2021 eller i några fall inställda.
MTG förväntar sig en återgång till mer normal operativ aktivitet när landsgränser är fullt öppna och det är tillåtet och möjligt att genomföra fysiska evenemang under säkra förhållanden. ESL och DreamHack kommer att fortsätta att vidta åtgärder för att sänka både rörliga och fasta kostnader.
Besparingarna bedöms bli åtminstone 325 miljoner kronor (ingen förändring) för andra halvåret 2020 jämfört med andra halvåret 2019, och vidtas föratt säkra verksamhetens operativa effektivitet och framtida potential när den nuvarande krisen är över.
Koncernens justerade ebitda för andra halvåret 2020 förväntas uppgå till 375–400 miljoner kronor, (tidigare 250-300 miljoner kronor). Förbättringen är ett resultat av fortsatt starkt engagemang från användare och framgångsrika events i spelen inom gamingvertikalen, där MTG fortsätter att uppleva ett starkt momentum även efter nedstängning av samhällen.
MTG, Mkr | Q3-2020 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 912 | 946 | -3,6% | 1 044 | -12,6% |
EBITDA | 124 | -5 | |||
EBITDA-marginal | 13,6% | ||||
EBITDA, justerat | 196 | 125 | 56,8% | 31 | 532,3% |
EBITDA-marginal, justerad | 21,5% | 13,2% | 3,0% | ||
Rörelseresultat | 54 | -82 | |||
Rörelsemarginal | 5,9% | ||||
Resultat före skatt | 49 | -72 | |||
Nettoresultat | -11 | -80 |