Omsättningen steg 58,3 procent till 458 miljoner kronor (289,4).
Rörelseresultatet blev 220,6 miljoner kronor (-44,6), med en rörelsemarginal på 48,2 procent.
Resultatet före skatt var 219,5 miljoner kronor (-45,4). Resultatet efter skatt blev 175,9 miljoner kronor (-33,2). Resultat per aktie hamnade på 1,67 kronor (-0,31).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 242,3 miljoner kronor (59,4). Likvida medel uppgick till 665,9 miljoner kronor (552,3).
"Vi har kommit långt de senaste 12 månaderna och under det gångna kvartalet har mycket gått Paradox väg. Vi har släppt ett pärlband av riktigt bra DLC:er till våra bästsäljande spel, vi har gjort goda framsteg i utvecklingen av våra oannonserade projekt och vi har fått de första resultaten av arbetet med att hitta nya experimentella titlar. Samtidigt har vi fått en god skjuts av den starka valutamedvinden. Allt detta ger oss en vinstmarginal om 48 procent för kvartalet", uppger vd Fredrik Wester i en kommentar.
Wester tar även upp att bolaget har introducerat Paradox Arc, vilka publicerar mindre och mera
experimentella spelprojekt som kompletterar spelbolagets portfölj. Arcs första titel, Across the
Obelisk, släpptes i augusti och nästa titel, Stardeus, släpptes för Early Access efter kvartalets slut.
"Mottagandet har varit över förväntan och även om inverkan på kvartalets resultat är liten är vi
förväntansfulla på att se hur kommande experiment landar. Målet är att publicera flera experimentella spel varje år och förhoppningsvis hitta några som kan utvecklas och växa över längre tid", uppger Fredrik Wester.
Paradox, Mkr | Q3-2022 | Q3-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 458 | 289,4 | 58,3% |
Rörelseresultat | 220,6 | -44,6 | |
Rörelsemarginal | 48,2% | ||
Resultat före skatt | 219,5 | -45,4 | |
Nettoresultat | 175,9 | -33,2 | |
Resultat per aktie, kronor | 1,67 | -0,31 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 242,3 | 59,4 | 307,9% |
Likvida medel | 665,9 | 552,3 | 20,6% |