Både intäkterna och resultatet beskrivs tyngas av att dollarn och flera andra stora valutor försvagats gentemot svenska kronan. Dessutom påverkas resultatet negativt av att Paradox avslutat utvecklingen av ett ännu inte tillkännagivet externt utvecklat projekt. En nedskrivning av värdet på spelet har skett vilket belastar vinsten före skatt med 42 miljoner kronor.
Omsättningen under kvartalet sjönk 13,3 procent till 403 miljoner kronor (464,9). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 400. Intäkterna kom främst från Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris.
Paradox uppger att man fortsätter att attrahera nya spelare och nu nått en milstolpe med över 20 miljoner spelare med PDX-konton.
Rörelseresultatet blev 111,4 miljoner kronor (199,0). Rörelsemarginalen var 27,6 procent (42,8).
Resultatet före skatt var 110,3 miljoner kronor (197,7).
Resultatet efter skatt blev 88,3 miljoner kronor (154,5), analytikerkonsensus 99.
Resultat per aktie hamnade på 0,84 kronor (1,46).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 262,3 miljoner kronor (278,5).
Paradox, Mkr | Q2-2021 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 403 | 400 | 0,8% | 464,9 | -13,3% |
Rörelseresultat | 111,4 | 199,0 | -44,0% | ||
Rörelsemarginal | 27,6% | 42,8% | |||
Resultat före skatt | 110,3 | 197,7 | -44,2% | ||
Nettoresultat | 88,3 | 99 | -10,8% | 154,5 | -42,8% |
Resultat per aktie, kronor | 0,84 | 1,46 | -42,5% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 262,3 | 278,5 | -5,8% |