Vd Fredrik Wester säger att rapporten är en besvikelse då bolaget underpresterar på flera viktiga nyckeltal och de kvalitetsmått som satts upp för produkterna.
Omsättningen sjönk 41,5 procent till 289,4 miljoner kronor (494,8). Intäkterna kom främst från Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris.
Rörelseresultatet blev -44,6 miljoner kronor (187,7).
Resultatet före skatt var -45,4 miljoner kronor (187,0).
Resultatet är till stor del påverkat av engångskostnader med koppling till nedskrivningar av avslutade projekt.
”Men vi har också haft förseningar i vår spelutveckling vilket har lett till för få släpp av nytt innehåll till våra kärnspel. I ett längre perspektiv är kvartalets resultat en effekt av investeringar i externt utvecklade projekt där vi måste bli bättre på att kontrollera spelvision, kvalitet och framdrift. Vi har även haft för låg hastighet i våra internt utvecklade projekt. I dessa avseenden har vi varit för passiva, något vi nu ändrar på”, säger Fredrik Wester.
Resultatet efter skatt blev -33,2 miljoner kronor (148,5), och per aktie -0,31 kronor (1,40).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 59,4 miljoner kronor (213,0).
Likvida medel uppgick till 552,3 miljoner kronor (600,0).
Paradox, Mkr | Q3-2021 | Q3-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 289,4 | 494,8 | -41,5% |
Rörelseresultat | -44,6 | 187,7 | |
Rörelsemarginal | 37,9% | ||
Resultat före skatt | -45,4 | 187,0 | |
Nettoresultat | -33,2 | 148,5 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,31 | 1,40 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 59,4 | 213,0 | -72,1% |
Likvida medel | 552,3 | 600,0 | -8,0% |