"De lägre intäkterna är till stor del kopplad till lägre investeringar i marknadsföring (User Acquisition) vilket ger ett mindre inflöde av nya spelare och påverkar dagliga aktiva spelare (DAU) i vår spelportfölj. I jämförelse investerades cirka 14,1 miljoner kronor under Q3 2020 jämfört med cirka 7,4 miljoner kronor under den rapporterade perioden, en skillnad om ca 48 procent", kommenterar vd Erik Dale Rundberg
Ebitda-resultat blev -2,4 miljoner kronor (2,5).
Minskningen beror främst på färre DAU i spelportföljen samt en minskad ARPDAU (intäkt per daglig aktiv spelare) jämfört med fjolåret.
”Under den rapporterade perioden påverkas även ebitda-resultatet negativt då våra tre speltitlar som varit i mjuklanseringsläge (Midsomer Murders, Kitchen Nightmares och MasterChef) erhållit marknadsföringsinvesteringar för att öka speltitlarnas spelarbaser för att genomföra tester under mjuklanseringsfaserna. Dessa speltitlar stod tillsammans för ett negativt spelöverskott under den rapporterade perioden om cirka 400 000 kronor”, säger Erik Dale Rundberg.
Rörelseresultatet blev -3,5 miljoner kronor (1,7).
Resultatet före skatt var -2,8 miljoner kronor (1,6).
Resultatet efter skatt blev -2,8 miljoner kronor (1,6), och per aktie -0,30 kronor (0,20).
Det genomsnittliga antalet dagliga aktiva spelare var cirka 149 000 (274 000), en minskning med 46 procent från samma period i fjol.
Det genomsnittliga antalet månatliga aktiva spelare var cirka 929 000 (2 412 000), ned 61 procent från tredje kvartalet 2020.
ARPDAU uppgick till 0,73 kronor (0,87).
Qiiwi Games, Mkr | Q3-2021 | Q3-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 9,9 | 22,0 | -55,0% |
EBITDA | -2,4 | 2,5 | |
EBITDA-marginal | 11,4% | ||
Rörelseresultat | -3,5 | 1,7 | |
Rörelsemarginal | 7,7% | ||
Resultat före skatt | -2,8 | 1,6 | |
Nettoresultat | -2,8 | 1,6 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,30 | 0,20 |