Roblox rasar över 20 procent - antalet användare lägre än väntat i Q4
Bildkälla: Stockfoto

Roblox rasar över 20 procent - antalet användare lägre än väntat i Q4

Spelplattformen Roblox redovisar en omsättning i linje med förväntat under fjärde kvartalet. Däremot var antalet användare lägre än väntat och aktien rasar med runt 24 procent i förhandeln.

Omsättningen steg 31,8 procent till 988,2 miljoner dollar (749,9). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 971.

De justerade intäkterna, net bookings, ökade 21 procent till 1 361,6 miljoner dollar (1 126,8), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 374 miljoner.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 65,6 miljoner dollar (259,6), väntat 351, med en justerad ebitda-marginal på 6,6 procent (34,6).

Resultat per aktie uppgick till -0,33 dollar (-0,52), vilket är bättre än analytikerkonsensus som låg på -0,45.

Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 19 procent i årstakt till 85,3 miljoner. Det var dock klart lägre än väntade 88,4 miljoner.

För 2025 guidar Roblox för justerade intäkter på mellan 5,2 och 5,3 miljarder dollar, väntat 5,3 miljarder. I första kvartalet väntas siffran bli mellan 1,13 och 1,15 miljarder dollar, väntat 1,14 miljarder.

Roblox, MUSDQ4-2024KonsensusFörändring mot konsensusQ4-2023Förändring
Nettoomsättning988,29711,8%749,931,8%
Justerat ebitda65,6351-81,3%259,6-74,7%
Resultat per aktie, USD-0,33-0,45-0,52
Konsensusdata från Factset
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER