Starbreeze är väldigt nöjda med responsen på betaversionen av Overkills The Walking Dead, OTWD. Det säger vd Bo Andersson Klint vid tisdagens rapportkonferens.
Spelutvecklingsbolaget är upp drygt 20 procent på Stockholmsbörsen efter morgonens kvartalsrapport och inför kvällens lansering av spelet OTWD, som är bolagets största lansering sedan Payday 2 som släpptes för över fem år sedan.
I skrivande stund toppar spelet försäljningslistan på spelplattformen Steam. Konsolversionen av spelet släpps först i februari 2019.
Spelet var i stängd beta under oktober och enligt Bo Andersson Klint är Starbreeze nöjda med responsen.
- Något vi var väldigt nöjda över var feedbacken på grafiken och animationerna som vi fick lite bassning för på E3 när vi visade videon. Den var ganska lågt upplöst. Och vi har även polerat spelet som galningar från E3 fram till nu, säger han vid rapportkonferensen.
Starbreeze tappade i början av juni över 40 procent av börsvärdet sedan bolaget visat upp ett smakprov på OTWD under spelmässan E3. Starbreeze-chefen konstaterar att trailern uppenbarligen inte var bra nog.
- Olyckligtvis så var den suddig och det var några småfel här och där. Så det var inte vår bästa fot framåt. Vi tar till oss det och kommer att göra bättre ifrån oss nästa gång.
Precis som TV-serien som är förlaga så släpps spelet i en säsongsmodell, där dagens lansering innehåller två säsonger för 49,99 euro. På en fråga om Starbreeze planerar att släppen en version med bara första säsongen till ett lägre pris svarar Bo Andersson Klint att bolaget inte utesluter det.
- Vi har fått den här förfrågan från många spelare. Det är något vi kommer överväga, men just nu fokuserar vi på lanseringen i dag.
Omsättningen minskade med 56 procent i tredje kvartalet till cirka 34 miljoner kronor, då bolaget inte längre har några intäkter från Dead by Daylight. Rörelseförlusten ökade till drygt -87 miljoner kronor, delvis på grund av ökade marknadsföringskostnader kopplade till lanseringen av OTWD.
Den avgående finanschefen Sebastian Ahlskog säger att Starbreeze ännu inte har nått toppen på marknadsföringsutgifterna för spelet, utan att de kommer ta fart i samband med lanseringen.
- Marknadsföring för oss är inte bara inför lansering, det är även efter. Så vi fortsätter efter lansering och fortsätter mata marknadsföringspipelinen, tillägger Starbreeze-chefen.