Bildkälla: Stockfoto

Starbreeze ökar omsättning men gör förlust i Q4 (uppdatering)

(mer detaljer och vd-kommentarer)

Spelutvecklingsbolaget Starbreeze redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade förlust mot föregående periods vinst.

Omsättningen steg 106,0 procent till 69,2 miljoner kronor (33,6). Payday 2 stod för 18,3 miljoner kronor (32,4). I det tredje kvartalet var omsättningen för spelet 51,6 miljoner kronor. Payday 3 omsatte 36,2 miljoner kronor. Spelet släpptes den 21 september.

"Payday 3s försäljning och spelaraktivitet ligger för närvarande på betydligt lägre nivåer än vad vi vill. Vårt största fokus och absoluta prioritet, både under och efter kvartalet, är de insatser som krävs för att säkerställa att spelet lever upp till förväntningarna", uppger vd Tobias Sjögren.

Starbreeze har arbetat nära sin co-publishingpartner Plaion för att identifiera de förändringar som ska genomföras, både på kort och lång sikt, som har direkt positiv påverkan på spelupplevelsen.

"Payday-teamet kommer under februari berätta vilka förändringar och förbättringar som är
prioriterade att genomföra."

Ebitda-resultatet blev -20,6 miljoner kronor (19,4).

Rörelseresultatet blev -95 miljoner kronor (4,3).

Resultatet före skatt var -91,5 miljoner kronor (-12,3).

Resultatet efter skatt blev -91,7 miljoner kronor (-16,8).

Resultat per aktie uppgick till -0,06 kronor (-0,02).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 62,7 miljoner kronor (10,1).

Styrelsen föreslår ingen utdelning.

Likvida medel uppgick till 347,8 miljoner kronor (108,2).

"Starbreeze står starkt, med en stabil kassa och en balansräkning i stort sett fri från skulder. Vårt största fokus nu och framåt är Payday 3. Vi vet vad som behöver göras för att spelet ska bli en succé över tid, och vi har de finansiella muskler, den kompetens och det community och varumärke i Payday som krävs för att framgångsrikt genomföra vår plan. Vi fortsätter att arbeta efter vår långsiktiga strategi att 2026 ha två Games as a Service-spel på marknaden – Payday 3 och Projekt Baxter – och en portfölj av projekt inom vår tredjepartsförläggning", avslutar Tobias Sjögren sitt vd-ord.

Starbreeze, MkrQ4-2023Q4-2022Förändring
Nettoomsättning69,233,6106,0%
EBITDA-20,619,4
EBITDA-marginal57,7%
Rörelseresultat-954,3
Rörelsemarginal12,8%
Resultat före skatt-91,5-12,3
Nettoresultat-91,7-16,8
Resultat per aktie, kronor-0,06-0,02
Kassaflöde från löpande verksamhet62,710,1520,8%
Likvida medel347,8108,2221,4%
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER