"Payday 2 har vuxit betydligt, både i intäkter och i antalet aktiva spelare, sedan vi lanserade vår nya strategi för tilläggspaket (downloadable content, DLC) i slutet av 2019. Det faktum att spelet ständigt återfinns på Steams topplista över samtidiga spelare är ett bevis på att ett lojalt community byggs upp gradvis genom att betjäna spelare både med gratis uppdateringar och betalt innehåll", säger vd Tobias Sjögren.
Ebitda-resultat blev 22,6 miljoner kronor (16,9), med en ebitda-marginal på 81,0 procent (76,8).
Rörelseresultatet blev 8,1 miljoner kronor (6,5), med en rörelsemarginal på 29,0 procent (29,5).
Resultatet före skatt var -4,2 miljoner kronor (-97,3).
Resultatet efter skatt blev -4,4 miljoner kronor (-96,9), och per aktie -0,01 kronor (-0,28).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 28,5 miljoner kronor (3,8).
"Jag tror att i framtiden måste framgångsrika varumärken inom underhållning betjäna befintliga och nya fans i olika medieformat för att kunna skapa engagemang och långsiktigt lojala kunder. Vi ser för närvarande många exempel på den här trenden med att utforska IP:n för tv-spel i andra medier och vi kommer fortsätta att utveckla vår egen kapacitet och samarbeta med rätt partners för att bli en stark aktör inom det här området", säger Tobias Sjögren.
Starbreeze, Mkr | Q1-2021 | Q1-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 27,9 | 22,0 | 26,8% |
EBITDA | 22,6 | 16,9 | 33,7% |
EBITDA-marginal | 81,0% | 76,8% | |
Rörelseresultat | 8,1 | 6,5 | 24,6% |
Rörelsemarginal | 29,0% | 29,5% | |
Resultat före skatt | -4,2 | -97,3 | |
Nettoresultat | -4,4 | -96,9 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,01 | -0,28 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 28,5 | 3,8 | 650,0% |