Ebitda-resultat blev -51,8 miljoner kronor (15,5), medan justerat ebitda blev 16,8 miljoner kronor (15,5).
Rörelseresultatet blev -67,4 miljoner kronor (4,9). Försämringen beror på posten övriga kostnader på 69 miljoner kronor som avser tidigare aktiverade utvecklingsutgifter relaterat till Payday Crime War som återförts i samband med tecknat licensavtal med Popreach för lansering av spelet.
Resultatet före skatt var -80,0 miljoner kronor (-8,6).
Resultatet efter skatt blev -76,5 miljoner kronor (-8,8), och per aktie -0,11 kronor (-0,02).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 9,3 miljoner kronor (10,5).
Antalet unika spelare, MAU, var som mest 804 029 vilket motsvarar en ökning på 35 procent mot andra kvartalet 2020. Också antalet dagliga unika spelare har ökat med 16 procent.
Bolaget har under perioden fortsatt utvecklingen av Payday 3 som har nått produktionsfasen.
”Utvecklingen av Payday 3 tillsammans med vår partner går enligt vår plan och vi ser med tillförsikt fram emot allt spännande innehåll som vi kommer lansera till Payday 2 och arbetet med att fortsätta utveckla Payday 3”, säger vd Tobias Sjögren.
Starbreeze, Mkr | Q2-2021 | Q2-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 32,0 | 31,3 | 2,2% |
EBITDA | -51,8 | 15,5 | |
EBITDA-marginal | 49,5% | ||
EBITDA, justerat | 16,8 | 15,5 | 8,4% |
EBITDA-marginal, justerad | 52,5% | 49,5% | |
Rörelseresultat | -67,4 | 4,9 | |
Rörelsemarginal | 15,7% | ||
Resultat före skatt | -80,0 | -8,6 | |
Nettoresultat | -76,5 | -8,8 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,11 | -0,02 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 9,3 | 10,5 | -11,4% |