Ebitda-resultatet blev 4,1 miljoner kronor (4,6), med en ebitda-marginal på 15,4 procent (19,6).
Rörelseresultatet blev -11,6 miljoner kronor (-9,9). Resultatet före skatt var -24,7 miljoner kronor (-23,8). Resultatet efter skatt blev -24,9 miljoner kronor (-24). Resultat per aktie hamnade på -0,03 kronor (-0,03). Av- och nedskrivningar uppgick till 15,6 miljoner kronor (14,5).
Under kvartalet uppgick MAU som högst till 907 808 spelare.
"Resultatet minskade något då vi investerade mer i marknadsföring och har rekryterat fler nyckelpersoner till vårt team", skriver Starbreeze.
Starbreeze har tidigare flaggat för att man avser att genomföra en företrädesemission av A- och B-aktier på cirka 450 miljoner kronor före transaktionskostnader. Kapitalet kommer att användas för att accelerera tillväxtinitiativ och stärka balansräkningen.
"Med emissionslikviden tillsammans med intäkterna från PAYDAY 3 kan vi finansiera de spel vi planerar släppa under perioden 2025 och 2027, fortsätta utvecklingen av PAYDAY som franchise och fortsätta utvecklingen av nya egna IP:n. Vi kommer även bygga upp vår förläggarverksamhet för att förlägga våra egna, såväl som andras, spel - ett stort kliv uppåt i värdekedjan för oss som spelutvecklare", skriver vd Tobias Sjögren i rapporten.
I sommar startar kampanjen för PAYDAY 3.
"Förberedelserna inför lanseringen av PAYDAY 3 fortsätter med ständigt ökande intensitet. I sommar går startskottet för vår marknadsföringskampanj för att skapa största möjliga avtryck inför spelsläppet", uppger Sjögren.
Starbreeze, Mkr | Q1-2023 | Q1-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 26,7 | 23,5 | 13,6% |
EBITDA | 4,1 | 4,6 | -10,9% |
EBITDA-marginal | 15,4% | 19,6% | |
Rörelseresultat | -11,6 | -9,9 | |
Resultat före skatt | -24,7 | -23,8 | |
Nettoresultat | -24,9 | -24 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,03 | -0,03 |