- Jag skulle kunna tänka mig att förväntan på invasionen (som jag helt och hållet inte förutsåg själv, jag kunde helt enkelt inte tro det) kan ha spelat en roll, tillsammans med annan makroekonomisk bakgrund, säger Vlad Suglobov i en kommentar till Finwire.
Just makroekonomiska trender har präglat den senaste börsveckan, med räntehöjningar från bland annat Federal Reserve och Bank of England. Feds dubbelhöjning i onsdags gav efterdyningar som fick Wall Street att uppleva en av sina sämsta handelsdagar sedan 2020.
Gällande kriget i Ukraina redovisade företaget en engångspost kopplad till konflikten på 15 miljoner kronor. Bolaget hade innan kriget en stor del av sin personal stationerad i Ryssland och Ukraina, vilka man nu omlokaliserar till säkrare platser.
Bolaget har sedan en tid tillbaka en uttalad strategi om att leverera upp till 6 egenutvecklade spel per år.
Hur kommer flytten av personal från Ryssland och Ukraina påverka förmågan att utveckla nya spel under 2022?
- Det kommer inte alls att påverka vår förmåga att utveckla nya spel under 2022. Vi har blivit väldigt bra på att arbeta hemifrån eller var som helst under de senaste två åren. Det som har påverkats är våra anställningsplaner, men vi löste det genom att fasa ut några äldre och misslyckade spel från aktivt stöd och fokusera våra resurser på de största pengamarkörerna och naturligtvis nya spel, uppger Vlad Suglobov.
Nyckeltalet MAU, månatligt aktiva användare, har sjunkit sedan det fjärde kvartalet 2020. Dagliga användare, DAU, låg däremot på samma nivå som förra året, alltså 1,8 miljoner. Det ser Vlad Suglobov som en styrka.
- Med andra ord förblev vår dagliga publik densamma medan MAU minskade, så det måste vara högkvalitativa, mer "sticky" användare, säger Vlad, och fortsätter med att orsaken till att den totala MAU-siffran sjunker är att äldre licensierade spel som Hidden City gradvis förlorar användare.
För att locka till sig fler användare under kommande kvartal kommer bolaget spendera mer på användarförvärv - upp från det egna kommunicerade intervallet på 17-22 procent av omsättningen till 35 procent. Bakom beslutet ligger framgången för de egenutvecklade spelen inom kategorin New Generation, där spelet Sherlock ökade med 200 procent på årsbasis och 25 procent sett till kvartalen.
- Därför beslutade vi att vi ska stärka våra lovande och ständigt växande New Generation-spel och investera mer i användarförvärv för dessa spel för att påskynda deras tillväxt och därigenom förbättra den övergripande dynamiken i intäkter och användarmätningarna. Detta är planen för de kommande tre månaderna, säger Vlad Suglobov.