I sitt vd-ord skrev G5-chefen Vlad Suglobov att kvartalet var sämre än vad bolaget hoppats på. Till Finwire säger han att oktober började svagt, vilket gav en sämre start för kvartalet än vad som är vanligt.
“Dessutom såg vi en något svagare prestation under ledigheterna under det fjärde kvartalet från våra egna aktiva spel, medan Hidden City förbättrades sekventiellt från tredje kvartalet.”
På årsbasis sjönk de viktiga nyckeltalen MAU (Monthly Active Users) och DAU (Daily Active Users) med 19 respektive 13 procent. MAGRPPU (Monthly Average Gross Revenue Per Paying User) steg 2 procent till 63,2 dollar.
“Våra operationella KPI:er minskade jämfört med föregående år då 2022 påverkades avsevärt av den marknadsföringssatsning vi gjorde under under andra och tredje kvartalet”, svarar Suglobov på frågan vad som ligger bakom utvecklingen.
“Om vi istället tittar på den sekventiella utvecklingen är dessa KPI:er oförändrade vilket visar stabiliteten i spelportföljen och att vi inte längre ser någon effekt av den satsningen.”
G5 Entertainment räknar med att mjuklansera mellan 5-6 spel per år och att 1-2 spel släpps globalt. Enligt Suglobov är bolaget “på god väg att nå det målet”.
Framåt har Suglobov en positiv inställning och räknar med att G5 fortsätter vara finansiellt stabilt samtidigt som företaget kan investera i sina egna titlar och stödja befintliga titlar med marknadsföring.
“Vi går in i 2024 med en stabil intäktsgenerering i vår aktiva portfölj, G5 Store fortsätter att växa och vi har optimerat vår kostnadsbas något genom effektiviseringar i hela organisationen och implementerat AI-verktyg i produktionen.”
På börsen upplever aktien en tuff handelsdag. Strax innan klockan 15 är aktien ned 14,1 procent till kursen 137,5 kronor.