Det Tencent-uppbackade Epic Games-spelet Fortnite kan möjligtvis kannibalisera på andra konkurrerande spel, enligt dataanalysföretaget Superdata.
Vid den föregående kvartalsrapporten uppgav Electronic Arts (EA) och Activision Blizzard att Fortnites popularitet inte påverkat deras egna spel något, och EA menar på att spelet bidrar till att förbättra marknaden för bolaget med fler spelare.
Superdata nämner dock att det finns en betydande överlappning mellan konsumentprofilerna hos Fortnite och andra spel som League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, and Overwatch.
Superdata hänvisar till att streamingtittandet på Twitch ökade med 59 procent för Fortnite under det andra kvartalet, samtidigt som streamingtimmarna sjönk med 19, 51 respektive 16 procent för de tre ovannämnda konkurrentspelen.
Även på försäljningsnivå verkar det finnas en kannibaliseringseffekt, då ytterligare innehållsförsäljning (additional content sales) i det andra kvartalet för spelplattformarna Xbox och Playstation backade med sex procent på årsbasis justerat för Fortnite, jämfört den officiella siffran om 49 procent där Fortnite är inräknat.