Internationell försäljning stod för 76,3 procent av totalen.
Mellan april och juni noterades stark försäljning för Nintendo Switch, både på hårdvarusidan och mjukvarusidan. Ljuspunkter var bland annat spelen Xenoblade Chronicles Definitive Edition och Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics.
Hårdvaruförsäljningen uppgick till 5,68 miljoner enheter, vilket motsvarar en tillväxt om 166,6 procent på årsbasis. Mjukvaruförsäljningen löd 50,43 miljoner enheter, motsvarande en tillväxt om 123 procent.
I likhet med branschen har man noterat ett kraftigt uppsving för digitala intäkter, som ökade hela 229,9 procent.
Det framgår även att satsningen på mobilt utvecklas väl. De IP-relaterade intäkterna inom denna del landade på 13,2 miljarder yen, vilket är en ökning om 32,7 procent.
Rörelseresultatet blev 144,74 miljarder yen (27,43), väntat rörelseresultat var 62,73. Rörelsemarginalen var 40,4 procent (15,9).
Trots det starka resultatet gör man inga prognosförändringar för detta räkenskapsår från en tidigare prognos i maj.
Nintendo, BJPY | Q1-2020 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 358,11 | 250,57 | 42,9% | 172,1 | 108,1% |
Rörelseresultat | 144,74 | 62,73 | 130,7% | 27,43 | 427,7% |
Rörelsemarginal | 40,4% | 25,0% | 15,9% |