Ebitda-resultat blev 16,8 miljoner kronor (1,9), med en ebitda-marginal på 15,4 procent.
Rörelseresultatet blev 4,8 miljoner kronor (1,4), med en rörelsemarginal på 4,4 procent (107,7).
Resultatet före skatt var 0,6 miljoner kronor (1,2).
Resultatet efter skatt blev -3,7 miljoner kronor (1,1). Resultat per aktie hamnade på -0,14 kronor (0,07).
Att omsättningen ökar 85 gånger över jämförelseperioderna är en direkt effekt av koncernens förvärvsstrategi.
Operativt rörelseresultat, ebit, uppgick till 15,2 miljoner kornor, en ökning om 860 procent jämfört med motsvarande period 2020.
- Båda våra förvärv från i år har vuxit mer än vad vi hade förväntat oss och det gäller även för koncernen som helhet, men vi är inte nöjda här utan kommer fortsätta att gasa både vad gäller våra befintliga verksamheter och på förvärvssidan. Tillväxten är dock inte jämnt fördelad över räkenskapsåret, vilket till stor del beror på säsongsvariationer. I synnerhet gäller detta för Just for Games, där fjärde kvartalet är det i särklass starkaste. Det är under denna period som bolaget skördar frukten av tidigare månaders kapitalintensiva aktiviteter såsom investeringar i uppbyggt lager eller utvecklingskostnader för lanserade spel. Jag ser därför med tillförsikt framemot ett starkt avslut på året, kommenterar vd Matti Larsson i delårsrapporten.
- Personligen ser jag mycket fram emot kommande spelsläpp av Bramble: The Mountain King, Smalland och att få annonsera fler egna titlar som vi har i pipeline, fortsätter Matti Larsson.
Zordix, Mkr | Q3-2021 | Q3-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 109,3 | 1,3 | 8 307,7% |
EBITDA | 16,8 | 1,9 | 784,2% |
EBITDA-marginal | 15,4% | ||
Rörelseresultat | 4,8 | 1,4 | 242,9% |
Rörelsemarginal | 4,4% | 107,7% | |
Resultat före skatt | 0,6 | 1,2 | -50,0% |
Nettoresultat | -3,7 | 1,1 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,14 | 0,07 |