Infant Bacterial Therapeutics tillkännager idag att ett nytt patent har godkänts i Australien

Infant Bacterial Therapeutics AB (IBT) meddelar idag att patentverket i Australien utfärdat ett godkännande för patentet: “A method of activating lactic acid bacteria”, vilket omfattar formuleringar av Lactobacillus reuteri inklusive IBP-9414 som IBT utvecklar i fas III för förebyggande av nekrotiserande enterokolit (NEC) samt för ett förbättrat födointag hos prematura spädbarn.

Ambitionen med IBP-9414 är att bli världens första godkända probiotiska läkemedel med målsättning att förhindra livshotande spädbarnssjukdomar, inklusive NEC, genom att främja en sund mag-och tarmutveckling hos för tidigt födda barn.

Uppfinningen omfattar ett unikt sätt att aktivera den frystorkade bakterien och patentansökningar behandlas samtidigt i flera viktiga framtida marknader, inklusive USA och EU. Patentet styrker det existerande skyddet för IBTs läkemedelskandidat IBP-9414 för vilken både särläkemedelsstatus och dataskydd för biologiska produkter beviljats i USA och EU.

Patentet i Australien löper till 2036. IBP-9414 avses att marknadsföras i Australien när marknadsgodkännande erhållits.

“Vi är mycket glada över att IBT har lyckats utöka vårt immateriella skydd för IBP-9414 genom det godkända patentet på ytterligare en viktig marknad”, konstaterar VD Staffan Strömberg, IBT.

Om Infant Bacterial Therapeutics AB

Infant Bacterial Therapeutics AB (IBT) är ett publikt bolag med säte i Stockholm. Bolagets aktier av serie B handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap (IBT B).

Infant Bacterial Therapeutics AB (publ.) (IBT) är ett läkemedelsföretag med en produkt i klinisk utvecklingsfas III, vars vision är att utveckla läkemedel som påverkar spädbarns mikrobiom och därigenom kunna förebygga eller behandla sällsynta sjukdomar som drabbar spädbarn.

IBT är för närvarande inriktat på att utveckla läkemedelskandidaten IBP-9414. Ambitionen med IBP-9414 är att bli världens första godkända probiotiska läkemedel med målsättning att förhindra livshotande spädbarnssjukdomar inklusive NEC och sepsis genom att främja en sund mag-och tarmutveckling hos för tidigt födda barn. IBP-9414 innehåller Lactobacillus reuteri som aktiv substans, vilket är en human bakteriestam som återfinns naturligt i bröstmjölk. I portföljen finns även ett ytterligare projekt, IBP-1016, för behandling av gastroschisis, en allvarlig och sällsynt sjukdom som drabbar spädbarn. Genom utvecklingen av dessa läkemedel har IBT möjlighet att tillfredsställa medicinska behov där det idag inte finns några tillgängliga behandlingar.

Staffan Strömberg, VD
Infant Bacterial Therapeutics AB
Bryggargatan 10
info@ibtherapeutics.com
www.ibtherapeutics.com

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Infant Bacterial Therapeutics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10e januari 2022, klockan 22:30 CET.