Bildkälla: Stockfoto

Bublar har enligt grundaren väsentligt större chanser att öka lönsamheten med en partner som Google

Bublar har enligt grundaren väsentligt större chanser att öka lönsamheten med en partner som Google

Bublar Group bedöms ha väsentligt större förutsättningar att öka lönsamheten med en partner som Google, och samarbetet kommer med stor sannolikhet kommer att breddas inom flera områden. Det säger grundaren och tidigare vd:n Magnus Granqvist till Finwire.

Mobilspelsbolaget gick förra veckan ut med nyheten att man har ingått samarbetsavtal med Google Maps i utvecklingen av det platsbaserade mobilspelet Hello Kitty AR Kawaii World.

- Vi har ingått avtal med Google Maps efter att de sett potentialen i Hello Kitty-spelet och vårt teams kunnande och plattform inom "real-world games". För en relativt stor spelproduktion som Hello Kitty AR Kawaii World innebär vårt samarbete med Google att vi får tillgång till deras insikter, lärdomar och erfarenheter från såväl Pokémon Go, Jurassic World Alive och Walking Dead: Our World - vilket förstås ger oss än bättre förutsättningar i Hello Kitty-spelet, säger Magnus Granqvist, som i våras skiftade vd-posten mot en strategisk roll med fokus på att skapa tillväxt i bolagets spelstudio.

Mobilspelet bygger i likhet med succéspelet Pokémon Go på augmented reality, så kallad förstärkt verklighet, där spelarnas fysiska plats kompletteras med datorgenererade inslag via mobilens kart- och kameraläge.

När Finwire intervjuade Magnus Granqvist i samband med bolagets notering på NGM Nordic MTF för snart två år sedan lyfte han fram att Bublar, till skillnad från skaparna bakom Pokémon Go, använder sig av öppen kartdata. Den beskrevs inte vara lika exakt som Googles, men med fördelen att kartan kan skräddarsys.

Vad är det som har fått er att byta spår?

- Hello Kitty ska vara ett brett och publikt spel. En viktig del för oss har därför också varit att vi nu får tillgång till en kartdatabas med realtidsdata för till exempel "playable locations" så att vi kan optimera speldesignen och placera ut digitalt innehåll på platser där folk är i rörelse runt om i världen. Likaså har vi ett antal intressanta konsumentvarumärken med fysiska butiker som på olika sätt än lättare kan integreras i spelet om vi så önskar.

- Google har de senaste åren satsat på att möjliggöra för spelutvecklare att kunna skapa skräddarsydda kartor, så det räcker gott till för att vi ska kunna göra världen "Kawaii", medan vi i vår andra produktion, Otherworld Heroes, tar 3D-kartorna ytterligare ett steg. Vår plattform och backend ligger i botten för båda spelen och det känns bra att vi nu kan komplettera Open Street Map med Google Maps, tillägger Magnus Granqvist.

Hur påverkar samarbetet med Google Maps lönsamheten i projektet, om man jämför med alternativet att ha en helt egenutvecklad kartfunktion?

- Vi bedömer att vi har väsentligt större förutsättningar att öka lönsamheten med en partner som Google och att samarbetet med stor sannolikhet kommer att breddas inom flera områden inför lanseringen av spelet, uppger Bublar-grundaren.

Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER