"Vi är glada att rapportera ytterligare ett stabilt kvartal i linje med vår prognostiserade operativt EBIT. Idag upprepar vi vår prognos för innevarande och nästa räkenskapsår. Vi har nu diversifierade intäktsströmmar från fyra kompletterande affärsområden som kommer att bli våra primära segment när vi inför IFRS som redovisningsstandard i koncernen från och med 1 april 2022. Planen att byta lista till Nasdaq Stockholms huvudlista vid kalenderårets slut står fast", uppger vd Lars Wingefors.
Omsättningen steg 117,5 procent till 5 228,5 miljoner kronor (2 404,2). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 4 403.
För affärsområdet Games ökade omsättningen med 124 procent till 4 417,5 miljoner kronor (1 975,2). Organisk tillväxt i konstant valuta för affärsområdet var -34 procent. Proforma tillväxt i konstant valuta för Games uppgick till 3 procent.
Ebitda-resultat blev 1 472,7 miljoner kronor (1 172,5), med en ebitda-marginal på 28,2 procent (48,8).
Rörelseresultatet blev -1 725,5 miljoner kronor (145,1).
Operativt rörelseresultat uppgick till 1 052,4 miljoner kronor (903,2), väntat var 1 078, med en justerad rörelsemarginal på 20,1 procent (37,6).
Vid årsskiftet hade Embracer runt 250 medarbetare i Ukraina, 1 000 i Ryssland och 250 i Belarus. Bolaget har donerat, utlovat eller reserverat 50 miljoner kronor i bistånd och som stöd för anställda, vilket påverkat operativt ebit under kvartalet. Konsumentintäkterna från de tre länderna uppgick till ungefär en procent av bolagets globala nettoomsättning under de senaste 12 månaderna.
Resultatet efter skatt blev -1 667 miljoner kronor (158,6).
Ingen utdelning föreslås (0). Väntat var 0.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1 589,5 miljoner kronor (1 521,8).
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade 39 procent till 223 (160). Organisk tillväxt för antalet anställda i koncernen uppgick till 14 procent.
När det gäller utvecklingen under det nya räkenskapsåret skriver Lars Wingefors:
"Framöver räknar vi med god organisk tillväxt under räkenskapsåret 22/23 som främst kommer drivas av lanseringar av premiumspel från vår välinvesterade projektpipeline. För att ge perspektiv, räknar vi med att lansera nytt innehåll med minst 3 gånger högre ackumulerat anskaffningsvärde under räkenskapsåret 22/23, jämfört med räkenskapsåret 21/22. Vi planerar även för fortsatt solid tillväxt inom vårt mobilsegment, drivet av ökat nyttjande av existerande plattformar, investeringar i UAC och planerade lanseringar. Vi räknar med att Asmodee kommer att öka operativt EBIT organiskt med åtminstone 10 procent. Baserat på dessa antaganden upprepar vi prognosen vi gav i samband med Q3-rapporten, för operativt EBIT om 9,2-11,3 miljarder SEK för räkenskapsåret 22/23 och 10,3- 13,6 miljarder SEK för räkenskapsåret 23/24".
Operativt ebit bedöms vara stabilt under perioden Q2-Q4, med viss ökning efter Q2. Första kvartalet bedöms däremot bara stå för ungefär en sjundedel av prognosen för hela året eftersom det är färre lanseringar. Vidare räknar Embracer med att generera ett högt fritt kassaflöde under året.
Embracer, Mkr | Q4-2021/2022 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2020/2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 5 228,5 | 4 403 | 18,7% | 2 404,2 | 117,5% |
EBITDA | 1 472,7 | 1 172,5 | 25,6% | ||
EBITDA-marginal | 28,2% | 48,8% | |||
Rörelseresultat | -1 725,5 | 145,1 | |||
Rörelsemarginal | 6,0% | ||||
Rörelseresultat, justerat | 1 052,4 | 1 078 | -2,4% | 903,2 | 16,5% |
Rörelsemarginal, justerad | 20,1% | 24,5% | 37,6% | ||
Nettoresultat | -1 667 | 158,6 | |||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 1 589,5 | 1 521,8 | 4,4% | ||
Utdelning per aktie, kronor | 0 | 0 | 0 |