Bildkälla: Stockfoto

Embracers omsättning högre än väntat - sänker helårsprognos (uppdatering)

(mer detaljer i hela nyheten)

Gamingbolaget Embracer redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet. Samtidigt var det justerade rörelseresultatet något lägre än väntat och helårsprognosen sänks.

"Vi är glada att kunna presentera ännu ett stabilt kvartal för Embracer. Andra kvartalet är vårt
starkaste kvartal någonsin sett till nettoomsättning och justerat EBIT för koncernen, med en
organisk tillväxt om 35 procent", konstaterar vd Lars Wingefors.

Han fortsätter: "När vi nu tar sats för att möta ett mer utmanande marknadsläge
arbetar vi på att träffa ett större samarbetsavtal kring delar av vårt innehåll och vi har även inlett
en översyn av verksamheten för att ytterligare optimera vår decentraliserade affärsmodell,
tillvarata nya möjligheter och skapa större strategisk flexibilitet."

Omsättningen steg 189,5 procent till 9 569 miljoner kronor (3 305). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 9 004. Den organiska försäljningstillväxten var 35 procent och drevs av nya lanseringar inom PC/Console, särskilt återlanseringen av Saints Row.

Rörelseresultatet blev 461 miljoner kronor (44). Rörelsemarginalen var 4,8 procent (1,3).

Justerat rörelseresultat uppgick till 2 121 miljoner kronor (986), väntat var 2 165, med en justerad rörelsemarginal på 22,2 procent (29,8).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 580 miljoner kronor (1 009).

Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade till 237 (197).

Embracer sänker prognosen för räkenskapsåret 2022/23 och räknar nu med ett justerat rörelseresultat på 8,0-10,0 miljarder kronor, från tidigare 9,2-11,3 miljarder. Prognosen för 2023/24 upprepas om ett justerat rörelseresultat om 10,3-13,6 miljarder kronor.

"Vår nedjusterade prognos för räkenskapsåret 2023/24 återspeglar ett blandat mottagande för några av våra viktigaste lanseringar inom PC/Console under andra kvartalet som bedöms påverka katalogförsäljningen kommande kvartal, förskjutningar i pipelinen för PC/Console inklusive Dead Island 2 vars lansering nu är planerad till 28 april, och en mer försiktig bedömning av den nuvarande makroekonomiska situationen, särskilt med hänsyn till segmenten Mobile Games och Tabletop Games", uppger Lars Wingefors.

Embracer arbetar med nya initiativ för att kapitalisera på sin marknadsposition genom en partner- och licensaffär. En sådan affär omfattar ett antal kommande högbudgetspel under de kommande sex åren.

"Vi förväntar oss att hela eller delar av avtalet kommer att slutföras under detta räkenskapsår, vilket skulle förbättra förutsägbarheten, reducera affärsrisken samt få positiva effekter på
vårt kassaflöde och vinst."

Den 16 november tog styrelsen beslut om att inleda en översyn av verksamheten för att kunna navigera genom det nya marknadsläget. Utfallet av översynen kan till exempel resultera i rekommendationer från styrelsen om framtida särnoteringar.

Vidare uppges det i rapporten att det planerade listbytet till huvudlistan på Nasdaq Stockholm löper på enligt plan och väntas slutföras före kalenderårets slut.

Embracer, MkrQ2-2022/2023KonsensusFörändring mot konsensusQ2-2021/2022Förändring
Nettoomsättning9 5699 0046,3%3 305189,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent35
Rörelseresultat46144947,7%
Rörelsemarginal4,8%1,3%
Rörelseresultat, justerat2 1212 165-2,0%986115,1%
Rörelsemarginal, justerad22,2%24,0%29,8%
Kassaflöde från löpande verksamhet5801 009-42,5%
Konsensusdata från Factset
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER