"I enlighet med vår förväntan har efterfrågan på hårdvara för PC-gaming förbättrats under kvartalet och vi redovisar en kraftig försäljningstillväxt och ett högre resultat jämfört med samma period föregående år", säger vd Hannes Wallin.
Produktresultatet uppgick till 50,2 miljoner kronor (26) med en produktmarginal på 38.3 procent (30,6).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 12 miljoner kronor (-3), med en justerad ebitda-marginal på 9,2 procent.
Rörelseresultatet blev 7,5 miljoner kronor (-6,1), med en rörelsemarginal på 5,7 procent.
Resultatet före skatt var 8 miljoner kronor (-7,0).
Resultatet efter skatt blev 6,3 miljoner kronor (-5,5).
Resultat per aktie hamnade på 0,2 kronor (-0,2).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 19,6 miljoner kronor (-6,1).
"Vi ser förutsättningar för fortsatt tillväxt under resten av året, baserat på vår attraktiva produktportfölj som möter den efterfrågan som finns hos highperformancegamers", säger Wallin gällande framtiden.
"Den underliggande långsiktiga efterfrågan är stark och vi kommer att fortsätta att driva våra tillväxtfrämjande initiativ med fokus på att leverera högkvalitativa produkter, en hög servicenivå och utökade marknadsföringsinsatser."
Fractal Gaming, Mkr | Q3-2022 | Q3-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 131 | 85,1 | 53,9% |
EBITDA, justerat | 12 | -3 | |
EBITDA-marginal, justerad | 9,2% | ||
Rörelseresultat | 7,5 | -6,1 | |
Rörelsemarginal | 5,7% | ||
Resultat före skatt | 8 | -7,0 | |
Nettoresultat | 6,3 | -5,5 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,2 | -0,2 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 19,6 | -6,1 |