Bildkälla: Stockfoto

Mag Interactive vänder till rörelsevinst - men tappar försäljning

Mobilspelsutvecklaren Mag Interactive redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst.

Omsättningen sjönk 21,2 procent till 76,7 miljoner kronor (97,3).

"Jämfört med för ett år sedan, när snabb intäktstillväxt och kortsiktiga förluster korrelerade med stora möjligheter för UA-investeringar, har vi nu den motsatta situationen. Färre investeringsmöjligheter för UA har under de senaste kvartalen haft en negativ påverkan på intäkterna i Q1", säger vd Daniel Hasselberg.

Ebitda-resultatet blev 20,1 miljoner kronor (0,0), med en ebitda-marginal på 26,2 procent.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 19,6 miljoner kronor (0,0), med en justerad ebitda-marginal på 25,6 procent.

Rörelseresultatet blev 5,9 miljoner kronor (-13,8), med en rörelsemarginal på 7,7 procent.

Resultatet efter skatt blev 4,4 miljoner kronor (-11,2), och per aktie 0,17 kronor (-0,42).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 21,8 miljoner kronor (-9,7).

Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,1 miljoner (1,2) och 2,9 miljoner (3,2), en minskning med 9 respektive 17 procent.

Kostnader för användarförvärv, user acquisition (UA), för kvartalet uppgick till 11,2 miljoner kronor (51,2).

Mag Interactive, MkrQ1-2023/2024Q1-2022/2023Förändring
Nettoomsättning76,797,3-21,2%
EBITDA20,10,0
EBITDA-marginal26,2%
Justerat EBITDA19,60,0
Justerad EBITDA-marginal25,6%
Rörelseresultat5,9-13,8
Rörelsemarginal7,7%
Nettoresultat4,4-11,2
Resultat per aktie, kronor0,17-0,42
Kassaflöde från löpande verksamhet21,8-9,7
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER