Det ena segmentet Games bidrog med 27,4 miljoner euro (13,9), medan Media-segmentet stod för 24,5 miljoner (12,6).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 13,5 miljoner euro (5,9), med en justerad ebitda-marginal på 26,0 procent (22,3). Rapporterad ebitda utföll på 12,1 miljoner (5,3).
Games var mer lönsamt och bidrog med 10,9 miljoner euro i justerad ebitda (5,0), medan Media ökade sitt resultat från 0,9 till 2,6 miljoner euro.
Justerat rörelseresultat utföll på 9,3 miljoner euro (3,4), med en justerad rörelsemarginal på 17,9 procent (12,8).
Resultatet efter skatt blev 2,3 miljoner euro (0,1), medan resultat per aktie löd på avrundad basis 0,02 euro (0,01).
Vd och styrelseordförande Remco Westermann upplyser att det var ytterligare ett rekordkvartal.
"I första kvartalet 2021 så släppte vår interna spelutveckling fler högkvalitativa och framgångsrika innehållsuppdateringar än i något tidigare kvartal. Vidare har Games-segmentet lagt grunden för ytterligare tillväxt under 2021", skriver bolagschefen.
Han ser positivt på utvecklingen för Media-delen och påpekar att det första kvartalet är säsongsmässigt svagare. Under kvartalet har det förberetts för projekt under resten av 2021 samt under de kommande åren, varför tillväxtutsikterna ses som goda.
Framgent ser man att det positiva momentumet i verksamheten kommer fortsätta och räknar med fler förvärvstransaktioner under året.
Media and Games Invest, MEUR | Q1-2021 | Q1-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 51,9 | 26,5 | 95,8% |
EBITDA | 12,1 | 5,3 | 128,3% |
EBITDA-marginal | 23,3% | 20,0% | |
EBITDA, justerat | 13,5 | 5,9 | 128,8% |
EBITDA-marginal, justerad | 26,0% | 22,3% | |
Rörelseresultat, justerat | 9,3 | 3,4 | 173,5% |
Rörelsemarginal, justerad | 17,9% | 12,8% | |
Nettoresultat | 2,3 | 0,1 | 2 200,0% |
Resultat per aktie, EUR | 0,02 | 0,01 | 100,0% |