Ebitda-resultat blev 8,7 miljoner euro (16,1), med en ebitda-marginal på 12,6 procent (23,3).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 8,7 miljoner euro (15,9), väntat 9,43, med en justerad ebitda-marginal på 12,6 procent (23,0).
Rörelseresultatet blev 6,2 miljoner euro (14,1), väntat rörelseresultat var 7,3. Rörelsemarginalen var 9,0 procent (20,4).
Resultatet före skatt var 6,1 miljoner euro (14,8).
Resultat per aktie hamnade på 0,07 euro (0,15).
Investeringarna i kundförvärv uppgick till 21,3 miljoner euro (14,0).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 7,6 miljoner euro (18,7).
Företaget ingick under kvartalet ett långsiktigt partnerskap med Moomin Characters och Gutsy Animation. Rovio har nu har exklusiva publiceringsrättigheter till muminkaraktärerna till alla spelplattformar.
Rovio menar att mobilspelmarknaden kommer att fortsätta växa där casual gaming kommer att vara en stor tillväxtfaktor. Samtidigt är finns det en osäkerhet runt marknaden på grund av både pandemin men också Apples nya sekretesspolicy som kan komma att förändra industrin.
Rovio, MEUR | Q2-2021 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 68,8 | 68,2 | 0,9% | 69,2 | -0,6% |
EBITDA | 8,7 | 16,1 | -46,0% | ||
EBITDA-marginal | 12,6% | 23,3% | |||
EBITDA, justerat | 8,7 | 9,43 | -7,7% | 15,9 | -45,3% |
EBITDA-marginal, justerad | 12,6% | 13,8% | 23,0% | ||
Rörelseresultat | 6,2 | 7,3 | -15,1% | 14,1 | -56,0% |
Rörelsemarginal | 9,0% | 10,7% | 20,4% | ||
Resultat före skatt | 6,1 | 14,8 | -58,8% | ||
Nettoresultat | 4,9 | 11,1 | |||
Resultat per aktie, EUR | 0,07 | 0,15 | -53,3% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 7,6 | 18,7 | -59,4% |