Chevron ska driva Microsofts datacenter med naturgas i 20-årsavtal
Bildkälla: Stockfoto

Chevron ska driva Microsofts datacenter med naturgas i 20-årsavtal

Amerikanska oljejätten Chevron har tecknat ett 20-årigt avtal om att förse ett nytt Microsoft-datacenter i västra Texas med naturgasbaserad elproduktion. Datacentret, kallat Project Kilby, väntas ha en elförbrukning på nära 2,7 gigawatt, motsvarande omkring två miljoner hushåll.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Merparten av elen ska produceras med gasturbiner från GE Vernova, medan Caterpillar också kommer att leverera turbiner. Kraftinfrastrukturen ska byggas direkt vid anläggningen.

Projektet har ännu inte påbörjat byggnationen i Reeves County. Chevron räknar med att fatta ett slutligt investeringsbeslut under året och bedömer att datacentret kan börja ta emot el 2028.

Microsoft har tidigare främst satsat på förnybar energi och kärnkraft för sina datacenter.
Börsvärldens nyhetsbrev