BOJ-ledamot Tamura förespråkar fler räntehöjningar
Bank of Japans ledamot Naoki Tamura anser att centralbanken bör fortsätta att höja styrräntan och att räntehöjningar med några månaders mellanrum är lämpliga mot bakgrund av en neutral ränta på omkring 2 procent. Det rapporterar Reuters.
ANNONS
Tamura bedömer att inflationsriskerna har ökat och att den underliggande inflationen redan ligger kring 2 procent.
Han anser att centralbanken inte bör tveka att höja räntan om inflationen blir högre och motsatte sig även en paus i nedtrappningen av Bank of Japans obligationsinnehav.
Enligt Tamura speglar den senaste uppgången i japanska statsobligationsräntor de ekonomiska fundamenta och marknadens förväntningar.