Diamyd Medical öppnar för att bredda bortom hälsovårdssektorn efter misslyckad fas 3-studie
Bildkälla: Stockfoto

Diamyd Medical öppnar för att bredda bortom hälsovårdssektorn efter misslyckad fas 3-studie

Diabetesforskningsbolaget Diamyd Medical kommer efter resultaten från Diagnode-3-studien att prioritera en ordnad avveckling av fas 3-programmet. Det framgår av en uppdatering kopplat till den strategiska översynen.

När processen är slutförd avser styrelsen att utvärdera hur bolagets starka kassa bäst kan användas för att maximera långsiktigt aktieägarvärde. Bolaget uppger att det är öppet för investeringar, partnerskap och strategiska möjligheter både inom och utanför hälsosektorn.

Vidare uppges det att bolaget tänker behålla den GMP-certifierade produktionsanläggningen i Umeå medan möjligheter med externa köpare, kunder och samarbetspartners utvärderas. Diamyd avser även att bevara värdet i sin plattform för precisionsmedicin och sina immateriella rättigheter inom autoimmun diabetes, medan framtida utveckling av GAD-baserade terapier i huvudsak ska finansieras genom externa medel, inklusive partnerskap.

"Styrelsen anser att detta tillvägagångssätt ger största möjliga flexibilitet för att bevara kapital, utvärdera nya möjligheter och maximera värdet för aktieägarna", skriver bolaget.
Börsvärldens nyhetsbrev