Stefan Westin har förvaltat eSport och Gaming sedan 2019 och avkastningen har fram till idag varit 68 procent. Den nya fonden, eSports Fund, lanserades i mitten av oktober 2020 har de senaste tre månaderna avkastat 15 procent.
Vad är eSport och hur länge har det funnits?
- Begreppet eSport står egentligen för elektronisk sport och är ett begrepp för tävlingar i olika typer av spel på konsoler eller datorer. Tävlingarna spelas via internet och s.k. LAN-partyn. Världens största LAN-party arrangerades av Dreamhack (MTG) med nästan 13.000 uppkopplade datorer i nätverket. Enligt historien kommer uttrycket från Sydkorea under 1990-talets senare del. Innan begreppet eSport började användas förekom dock tävlingar i datorspel. Den första kända tävlingen avgjordes i USA 1972 med spelet Spacewar med uppgift att skjuta ner sin motståndares rymdfarkost.
Varför investera i eSport och gaming?
- Det enkla svaret är den kraftiga tillväxten vi ser inom vårt tema, en tillväxt som kommer från ett ständigt ökande intresse för eSport och gaming. Det har hänt otroligt mycket sedan 1972 med mängder av spel och olika spelgenrer. Det finns något för de flesta i dag bland dessa genrer och spel som Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) t.ex Arena of Valor, Förstapersonskjutare (FPS) t.ex Counter Strike, Fighting t.ex Dragon Ball Z, Ordspel t.ex Wordfeud, Battle Royale t.ex Fortnite. Vår bedömning är att utvecklingen, intresset och därmed tillväxten kommer att fortsätta under många år framöver. Det finns en mångfald av fantastiska bolag i mitt universe och då inte minst svenska spelutvecklare som bidrar till att göra spelandet så roligt och “svårigheten” ligger i att välja bort bolag.
Berätta lite mera om tillväxten inom temat?
- Tillväxten inom eSport är fantastisk med en förväntad omsättningsökning med cirka 15 procent årligen fram till 2023. De tre största marknaderna rankade efter intäkter är Kina, USA och Japan. Fonden är global men stor vikt ligger på dessa tre länder. Tyvärr har Covid-19 påverkat delar av tillväxten och jag tänker då först och främst på alla inställda live evenemang med förlorade annons och biljettintäkter. Bortsett från denna förhoppningsvis tillfälliga epidemi kan man konstatera att eSporten omsätter flera miljarder varje år och har hisnande publiksiffror. Publikintresset blir något av en guldgruva för annonsörer vilka redan börjat ställa om från traditionell sport till annonsering vid eSportevenemang för att uppnå bättre räckvidd. Det är i dag bara VM-finalen i fotboll och Super Bowl som har fler tittare än finalen i League of Legends. Det säger något om penetrationen.
Det är även intressant att titta på demografin dvs vilka som spelar spel överhuvudtaget. Enligt en undersökning i 32 länder utförd i slutet av 2020, av Newzoo, gällande alla som spelat spel i någon form på PC, konsol eller mobil enhet redovisades intressanta siffror. Mycket var kanske givet som att de som spelar PC eller konsolspel är i åldrarna 20-35 men det var mer överraskande att 17 procent av de tillfrågade var i åldrarna 46-65 år. Det är positiva siffror med tanke på penetration, intresse och tillväxt.
Hur konstruerar ni en portfölj utifrån dessa förutsättningar?
- Fonden är en tematisk fond med inriktning mot eSport, gaming, spelutvecklare och underleverantörer inom temat. Vi väljer bolag ur ett stort universe men det är endast 30 bolag som slutligen tar plats i portföljen. Vi startar med en allmän genomgång av bolagens verksamhet och eventuell tillhörighet till vårt tema. Här faller många bolag bort på grund av bristande tillhörighet, kvalitet etc. Därefter följer fundamental analys av de utvalda bolagen. Slutligen väljer vi ut de 25-30 bolag som skall utgöra portföljen och besluten baseras på tillhörigheten till temat, produktportföljens bredd, bolagets kvalitet, tillväxtförutsättningarna och samverkan med övriga innehav. Innehaven förvaltas aktivt och undergår ständig översyn.
Slutligen, hur ser ni på framtiden och påverkan av den tekniska utvecklingen?
- Min uppfattning är att konsolen kommer att bli mindre viktig i framtiden och att streaming kommer successivt att ta över, vilket även innebär att spelandet blir mer lättillgängligt. Jag tror även att utrullningen av 5G kommer att få stor betydelse genom att bättre hastighet gör det ännu roligare att spela. Slutligen gör jag bedömningen att Augmented Reality (AR) kommer att fortsätta att integreras i framtidens spelupplevelse. Allt detta sammantaget, konjunkturoberoendet och att tillväxten kommer från ett genuint intresse lovar gott inför framtiden och fondens utvecklingen. Vi gör bedömningen att vi endast är i början av en av en lång tillväxtresa.
Det här är en sponsrad artikel framtagen i samarbete med eSports Fund. Sponsrade inlägg är en del av Börsvärldens annonserbjudande. Om du med anledning av våra sponsrade inlägg önskar att komma i kontakt med oss, vänligen skriv till IR@borsvarlden.com.