Bildkälla: Stockfoto

Gästanalys- En liten genomgång av spelkoncernen Beyond Frames

Gästanalys Tidigare i höst började intresset sakta öka för ett nytt oupptäckt gamingbolag. Mark Zuckerberg presenterade Oculus Quest 2 på ”Facebook Connect” och visade då upp hårdvaran tillsammans med spelgrafik från tre olika spel, varav ett var ”Down the Rabbit Hole” från Beyond Frames. Att lyckas göra så pass vassa spel att man blir utvald att få vara med när en tech-jätte presenterar sin nya hårdvara är imponerande.

Kort beskrivning
Bolag:
Beyond Frames Entertainment 
Ticker: BEYOND
Marknadsplats: Spotlight
Hemsida: beyondframes.com
Antal aktier: 14,1miljoner
Börsvärde: 211,5Mkr (kurs: 15kr)

Beyond Frames beskrivs som ett investmentbolag med delägande i tre spelstudios med huvudfokus på VR. Beyond Frames hjälper sina bolag med bland annat administration, finansiering och utgivning. Man ger dem även möjlgheter skapa samarbeten sinsemellan samt ger dem tillgång till de olika VR-plattformar som finns på marknaden så som tex Oculus, Vive och SteamVR. Ett exempel på detta är spelet ”Down the Rabbit Hole” som utvecklades av Cortopia Studios, där Moon Mode hjälpte till med grafik och ljud.

Siffror från den senaste kvartalsrapporten Q2 (1 April - 30 Juni): 

  • Nettoomsättning 3,5Mkr, +648% jämfört med Q2 2019
  • EBITDA-resultat 1,35Mkr, jämfört med -2,36Mkr Q2 2019
  • Resultat före skatt -0,4Mkr, jämfört med -3,8Mkr Q2 2019
  • Likvida medel uppgick efter kvartalets utgång till 5,3Mkr

Höstens nyheter:

  • 2020-10-12 - Bolaget tar in 13,4Mkr via emission på 10,70kr..
  • 2020-09-21 - Mikael Söderström, ett av bolagets styrelseledamöter har stortankat aktier i för 4,9Mkr.
  • 2020-09-18 - VD Ricky Helgesson köper aktier för 50.000kr.
  • 2020-09-02 - Deras studio ”Moon Mode” har erhållit 3Mkr i rena bidrag från ”ett av världens största techbolag” för utvecklingen av ett spel som ska släppas på samtliga VR-plattformar 2021.

Som ni ser så är det en explosionsartad utveckling som skett i bolaget de senaste 12 månaderna. Det är från låga nivåer, men det tar inte bort faktumet att detta nu är en spelkoncern som har lyckats komma igång med sin spelförsäljning och släppt tre stycken bra spel. 

Ledning/ägare
Syrelseordförande Fredric Gunnarsson har ett bevisat trackrecord inom gaming, då han under sin tid som VD på Starstable byggde upp bolaget till något stort.

Citat från Fredric Gunnarsson: 
”Jag tycker att det känns som en mycket spännande tid för VR och AR, som efter en förhållandevis lång startsträcka nu börjar nå en punkt där tekniken är så pass bra och billig att den kan nå en större publik. Det dyker upp allt fler tecken på att branschen de närmaste åren kommer kommer växa kraftigt.

Beyond Frames har lyckats attrahera ett antal mycket kapabla och passionerade personer, vilket gör att det i bolaget både finns gott om idéer och resurser att förverkliga dem, ”what’s not to like”? Det ska bli otroligt kul att komma igång och arbeta med Ricky och teamet, och jag  är övertygad om att vi kan bygga BFE till en auktoritet inom VR-baserad underhållning.”


Det finns inte ute någon information om vilka som var med i den senaste emissionen, men den 21 September såg ägandet ut så här:

  • Mikael Söderström via Init Invest AB 17,77%
  • Mathias Fredriksson 13,87%
  • Catherine Ehrensvärd 10,04%

Dessa tre personerna har direkt koppling till Init Invest AB och ägde före emissionen 41,68% av bolaget, man kan alltså lugnt säga att insideräganet är starkt. 

Det är anmärkningsvärt att man sedan noteringen i slutet av 2018 har haft tre stycken olika verkställande direktörer och har idag en tillförordnad VD.

Spelen
Koncernen har idag tre spel ute på marknaden och man har fyra under utveckling, varav ett utvecklas av extern part där utgivare är Beyond Frames. 

Cortopia Studios - Ägarandel: 100%
Studion har hittills släppt två spel: 
Down the Rabbit Hole (2020), ett kritikerrosat spel som släpptes våren.
Trailer 

 

Wands - Wands (2016) ett multiplayerspel som rönt stora framgångar inom sin genre, spelet uppdaterades under sommaren och har därefter sett högre betyg från spelarna
Trailer 


 

Odd Raven Studios - Ägarandel: 38%
Bolaget släppte 2018 VR-spelet ”Carly and the Reaperman", som fått höga betyg. 
Trailer

 

Studion arbetar idag med ett större PC-spel som är delfinansierat av en mycket etablerad utgivare inom spelbranschen. Utgivaren kommer att ansvara för marknadsföring av spelet och är involverad i den dagliga utvecklingen.

Moon Mode - Ägarandel: 55% 
Moon Mode hette tidigare VITEI Sweden AB och grundades av Giles Goddard, en legend inom spelbranschen som ligger bakom flera stora succéer som bla annat Mario 64 och Starfox. Bolaget har lång erfarenhet inom VR och har producerat spel åt kunder som Oculus, Sony mm.

Studion arbetar just nu med färdigställandet av sitt första egna IP som ska släppas sommaren 2021. För utveckling av spelet så har Moon Mode har erhållit bidrag på 3Mkr från ett av världens största techbolag, samt 1,6Mkr från Beyond Frames som även kommer agera utgivare. Spelet är ett VR spel som kommer att släppas för Oculus Quest, Oculus Rift, Playstation VR, Steam och HTC Viveport.

Zenz VR - Ägarandel: 0%
Beyond Frames var tidigare delägare i Zenz VR. Man har dock förhandla bort sitt delägarskap i Zenz VR och är idag endast förläggare för studions kommande spel, som ska lanseras sommaren 2021.

VR börjar bli intressant. 
Gillar man att investera i megatrender så tror jag att VR är ett bra bett.

  • Embracer förvärvade tidigare i höst VR-bolaget Vertigo för 520Mkr. Bolaget förväntas omsätta 100-125Mkr i år och har hittills släppt sju spel och har idag sex spel under utveckling.
  •  Idag arbetar samtliga av de stora techjättarna hårt med utveckling inom VR och AR. Marknaden förväntas 2027 vara värd 92 miljarder dollar enligt Grand View Research.
  • Spelet Half-Life: Alyx har drivet upp intresset för VR-spel och med introduktionen av Oculus Quest två så lär intresset för VR öka ytterligare.

Min bedömning av bolaget.
Att verka på en nischad plattform som tex Oculus kanske kan låta begränsande, men Facebook är mycket restriktiva till vilka spel som får släppas, lyckas man få sitt spel publicerat så kommer man nästan per automatik att sälja ganska bra och man har idag två spel på plattformen.

Beyond Frames har med sina tidigare spelsläpp visat att man kan utveckla spel av hög kvalité och nå kommersiell framgång. Mina förväntningar på bolagets kommande fyra spel är därför stora och jag förväntar mig fler spelsläpp nästa år då Beyond Frames genomförde den senaste emissionen för att öka takten ytterligare.

I mina ögon påminner detta bolaget om Zordix, man har spelutvecklare som brinner för sina produkter och en ledning som vill växa aggressivt. 

Min bedömning av aktien är att vi kommer att se ett ökat intresse för VR-branschen nu i vinter efter att Oculus Quest 2 släpps. Grafen är från Google Trends och visar vilket intresse det var förra vintern.  


Bolaget har även ett antal spelsläpp nästa år och letar förvärv av studios och IP’n, så jag tror att aktien är värd att behålla på ett års sikt. Hur kursen kommer att gå är otroligt svårt att gissa, men jag skulle inte bli förvånad om vi ser +30kr inom ett år.

Triggers: 

  • Delårsrapport 19 November - Förväntar mig hög omsättningsökning jämfört med Q3 2019
  • Uppköp av nya IP eller studior
  • Avtäckning av något av kommande spel
  • Nyhet om uppstart av fler egenproducerade spel

Vill avsluta med citat från bolagets VD Ricky Helgesson från PM om den senaste emissionen:

”Som vi tidigare kommunicerat ser vi att VR-spelmarknaden står inför en kraftig tillväxt. Med en offensiv emission som denna kan vi accelerera och publicera ytterligare spel till VR-marknaden redan under 2021. Vi har idag fyra nya spel under utveckling men bedömer att bolaget har en sådan stark position att lansering av ytterligare titlar redan nästa år skulle gynna bolaget. Vår bedömning är att efterfrågan av nya VR-titlar med hög kvalitet är stor och att konkurrensen är fortsatt låg, vilket bolaget avser att kapitalisera på. Nya VR-spel från Beyond Frames kan erhållas genom egenutveckling i våra befintliga studios, förvärv av IP, förvärv av fler spelstudios och genom nya publishing-affärer. Jag är övertygad om att det är precis rätt tajming för att växla upp inom VR-spel nu.”

Följande intervju med Beyond Frames från 2019-08-13 är informativ gällande VR-branschen

Disclaimer:

Jag äger aktier i bolaget och kan inte anses som oberoende. All handel med värdepapper så som aktier medför en risk och beslut att handla sker på eget ansvar. Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. 

Ansvarsfriskrivning

Analysen ska inte ses som någon form av investeringsrådgivning utan som uppmuntran att själv läsa på om bolaget och dra egna slutsatser. Analysen är i huvudsak baserad på av bolaget kommunicerad information och viktiga externa aspekter kan därför oavsiktligt ha missats. Reservation för att oavsiktliga felaktigheter kan förekomma men analysen är gjord utifrån författarens bästa förmåga.

 Författaren: @utanattblinka äger aktier i bolaget

Twitterlänk:  https://twitter.com/utanattblinka?s=20


 

 

Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER