Bildkälla: Stockfoto

Beyond Frames ökar omsättningen – ska släppa 2-4 nya VR-spel under 2020

Beyond Frames ökar omsättningen – ska släppa 2-4 nya VR-spel under 2020

Spelutvecklingsbolaget Beyond Frames redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar minskad förlust.

Omsättningen steg 180,0 procent till 1,4 miljoner kronor (0,5).

Ebitda-resultat blev 2,0 miljoner kronor (-3,7), med en ebitda-marginal på 142,9 procent.

Rörelseresultatet blev -4,4 miljoner kronor (-4,9).

Resultatet före skatt var -4,1 miljoner kronor (-5,0).

Resultatet efter skatt blev -4,1 miljoner kronor (-7,3).

"Det fjärde kvartalet är säsongsmässigt starkt för hela dataspelsbranschen men fjärde kvartalet 2019 kan gå till historien som tidpunkten då VR slog igenom en gång för alla, åtminstone vad gäller spel. Försäljningsrekorden för enskilda titlar och marknaden som helhet har avlöst varandra. Ett par intressanta datapunkter är att VRspelet Boneworks, som lanserades i december, sålde 100 000 exemplar redan första veckan och att Facebookägda Oculus Quest Store sålde mjukvara för 50 miljoner kronor endast på juldagen. Siffror vi inte varit i närheten av tidigare i VR-spelmarknaden", kommenterar vd Daniel Drambo.

Bolaget räknar med att släppa 2-4 nya VR-spel under 2020. Inom en tvåårsperiod är ambitionen att ha 7-8 spel ute på marknaden varav de flesta är i VR-segmentet.

"Strategin att investera i fler studior ligger fast men den närmaste tiden ligger fokus på att utveckla befintliga studior och driva lanseringar och marknadsföring av nya och redan lanserade spel", säger Daniel Drambo.

Beyond Frames, Mkr Q4-2019 Q4-2018 Förändring
Nettoomsättning 1,4 0,5 180,0%
EBITDA 2,0 -3,7
EBITDA-marginal 142,9%
Rörelseresultat -4,4 -4,9
Resultat före skatt -4,1 -5,0
Nettoresultat -4,1 -7,3
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER