Omsättningen steg 65,6 procent till 3 426,6 miljoner kronor (2 068,7). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 3 259.
Ebitda-resultat blev 1 532,2 miljoner kronor (965,2), med en ebitda-marginal på 44,7 procent (46,7).
Operativt rörelseresultat utföll på 1 271,3 miljoner kronor (711,8), väntat var 1 221 enligt Factset, med en justerad rörelsemarginal på 37,1 procent (34,4).
Resultatet efter skatt blev -605,9 miljoner kronor (90,6).
Resultat per aktie hamnade på -1,22 kronor (0,26).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 617,3 miljoner kronor (732,3).
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade 44 procent till 180 (125).
"För innevarande räkenskapsår som slutar 31 mars 2022 upprepar vi vår prognos om att
slutföra spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2 875-3 325
miljoner kronor under räkenskapsåret. Strategin att prioritera kvalitet främst står kvar", säger vd:n.
Han fortsätter:
"Spellanseringar kommer alltid att ske vid den tidpunkt då värdepotentialen bedöms som störst.
Ledningen förväntar sig nu lanseringar till ett utvecklingsvärde om 225 – 275 miljoner kronor under andra kvartalet. Fjärde kvartalet väntas ha flest lanseringar, ännu fler än tidigare prognoser. Koncernen planerar för ett flertal offentliggöranden fram till december för produktlanseringar både i år och kommande år. Stay tuned, som vi brukar säga".
Embracer, Mkr | Q1-2021/2022 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2020/2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 3 426,6 | 3 259 | 5,1% | 2 068,7 | 65,6% |
EBITDA | 1 532,2 | 965,2 | 58,7% | ||
EBITDA-marginal | 44,7% | 46,7% | |||
Rörelseresultat | -524,2 | 219,2 | |||
Rörelsemarginal | 10,6% | ||||
Rörelseresultat, justerat | 1 271,3 | 1 221 | 4,1% | 711,8 | 78,6% |
Rörelsemarginal, justerad | 37,1% | 37,5% | 34,4% | ||
Nettoresultat | -605,9 | 90,6 | |||
Resultat per aktie, kronor | -1,22 | 0,26 | |||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 617,3 | 732,3 | -15,7% |